دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۸
«چرخه کنتاکی» به ايران رسيد

نمایشنامه «چرخه کنتاکی» نوشته رابرت شنکن با ترجمه آراز بارسقیان روانه كتابفروشي‌های ایران شد. اين اثر برنده جایزه پولیتزر نمایشنامه‌نویسی سال 1992 میلادی است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، بارسقيان درباره اين كتاب توضيح داد: نمايشنامه «چرخه كنتاكي» يكي از مهمترين آثاري است كه در قرن 20 نوشته شده. اين نمايشنامه در بخش تئاتر حماسي مي‌گنجد و مطالعه آن براي نمايشنامه‌نويسان و علاقه‌مندان به اين حوزه مفید است. 

وي افزود: اين نمايشنامه 200 سال از زندگي سه خانواده در ايالات كنتاكي شرقي آمریکا را روايت مي‌كند و مجموعه‌اي از 9 نمايشنامه كوتاه و تک پرده‌اي به هم پيوسته است.

وي با بيان اينكه نويسنده در عمق اين نمایشنامه به تاريخ كشور آمريكا پرداخته است، گفت: نمايشنامه نقدي است بر روند شكل‌گيري جامعه‌اي كه امروز به نام جامعه ایالات متحده آمريكا شناخته مي‌شود.
 
بارسقيان اظهار كرد: هر كدام اين نمايشنامه‌ها با يک سبک و شكل تئاتري متفاوت نوشته شده است تا طولاني شدن آن موجب خستگي مخاطب نشود. 

كتاب «چرخه کنتاکی» دو بخش دارد. در بخش نخست، «اربابان تجارت»، «معاشقه ستاره صبح»، «بازگشت به خانه»، «بندهایی که می‌بندند» و «ضیافت بزرگ خدا» و در بخش دوم، «روایت‌های باور نکردنی»، «جان پناه گرفتن»، «کدامین سو ایستاده‌ای؟» و «نبرد بر سر فقر» ارايه شده است.

نمایشنامه «چرخه کنتاکی» نوشته رابرت شنکن با ترجمه آراز بارسقیان در شمارگان هزار و 100 نسخه و با قیمت هشت‌هزار و 800 تومان از سوی انتشارات افراز به فروش مي‌رسد.

اين اثر برنده جایزه پولیتزر نمایشنامه‌نویسی سال 1992 میلادی، برنده جایزه منتقدان لس‌آنجلس همان سال، نامزد دریافت جایزه «درامادسک» سال 1994 و نامزد دریافت جایزه تونی سال 1994 شده است.

رابرت شنکن، متولد ايالت کارولینای شمالی آمریکا است، ولی در شهر آستین ایالت تگزاس بزرگ شده. او در رشته نمایشنامه‌نویسی از دانشگاه تگزاس فارغ‌التحصیل شد و مدرک بازیگری را از دانشگاه کورنل گرفت. این نویسنده 10 نمایشنامه بلند نوشته است.

نمایشنامه «چرخه کنتاکی» حاصل سال‌ها کار در کارگاه‌های تئاتری شهر نیویورک است. این اثر حماسی در سال 1991 به طور کامل در شهر سیاتل اجرا شد و به فروش بالایی دست یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها