یکشنبه ۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۵
اظهارت جدید معاون وزیر ارشاد درباره ممیزی کتاب بازنویسی شده خسرو و شیرین

بهمن دري، معاون امورفرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در حاشیه جلسه مشورتی شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره مميزي كتاب بازنويسي شده خسرو و شيرين نکات جدیدی را بیان كرد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومی معاونت امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وي درباره ماجراي نهان و آشكار جنجال مميزي اين كتاب گفت: اول اينكه تا جايي كه بنده اطلاع دارم و اهل شعر و ادب مي‌دانند منظومه «خسرو و شيرين» اثر گرانسنگ نظامي گنجوي است نه خانم نويسنده سي و چند ساله . دوم اينكه اين اثر متعلق به هشتصد سال پيش است نه سال 1390 شمسي . سوم اينكه كتاب خسرو و شيرين داراي صدها صفحه است نه صد و بيست صفحه. چهارم اينكه این اثر منظوم است نه منثور يعني متن اصلي نظامي گنجوي شعر است نه نثر و پنجم آنكه نظامي در كجاي اثر خود عنوان كرده كه خسرو و شيرين ويژه كودكان و نوجوانان است؟ و ششم آنكه در شناسنامه كتاب و فيپاي دريافتي از كتابخانه ملي ادبيات فارسي و قرن چهاردهم هجري درج شده است. يعني قرن فعلي و حال حاضر و هفتم اينكه ناشر كتاب ناشر كودك و نوجوان است نه بزرگسال لذا كساني كه حتي از دور هم دستي بر شعر و شاعري دارند مي‌دانند كه بازنويسي اثر نسبت به اصل اثر معمولا تفاوت محتوايي و ساختاري پيدا مي‌كند و حال اگر اثري اساس آن در قالب نظم آفريده شده و بعد در بازنويسي بسيار كوتاه و به نثر درآيد ترديدي نيست كه اين كتاب اثر ديگري مي‌شود كه البته اگر مخاطبان آن نيز تغيير يابد، بايد آن را اثري مستقل تلقی کرد.
 
معاون وزیر ادامه داد: حال سوال اين است وقتي ناشر و نويسنده‌اي به خود حق مي‌دهد كه اثري را مطابق با سلایق و علایق شخصي از حيث فرم و محتوا تغيير داده و آنقدر آن را كوتاه كند كه اثر تبديل به كتابي مختصر شود و نام نويسنده‌اي ديگر بر روي پيشاني كتاب و شناسنامه آن درج شود بايد به ما به عنوان مجري قانون ضوابط نشر و چاپ كتاب مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي اين حق را بدهند كه كتاب را حسب قوانين مورد بررسي و مميزي قرار دهيم.

ذوق زد گی نویسنده‌ای که خود 30 سال سابقه حضور در هیات نظارت بر کتاب کودک و نوجوان را دارد 

دری همچنين درباره ادعاي آن نويسنده و شاعر كودكان كه مدعي شده است «مثنوي هم مميزي شده» گفت: بايد عرض كنم كه ايشان بيش از 30 سال است كه در همه دوره‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در هيأت نظارت بر چاپ كتاب كودك و نوجوان عضو بوده است و حتي در مميزي صدها كتاب از همكاران فعال اداره كتاب بوده و در نگارش بسياري از آيين‌نامه‌ها نقش مؤثری داشته است و به‌عنوان سرگروه بررسان با سخت‌گيري‌هاي بعضا ناموجه و سليقه‌اي از انتشار بسياري از كتاب‌ها ممانعت كرده است كه در دوره جديد، براي بسياري از آن كتاب‌ها مجوز صادر كرده‌ايم. حال نمي‌دانيم چه طور ايشان که در دوران وزارت آقايان ميناچي، دوزدوزانی٬ معاديخواه، خاتمي، لاريجاني، ميرسليم، مهاجراني، مسجدجامعي و صفارهرندي پاي ثابت گروه‌هاي بررسي كتاب بوده بخاطر برخي تصورات احتمالا شخصي٬ ذوق زده شده و اداره كتاب را مورد هجمه قرار مي‌دهد و البته در كارنامه ايشان مميزي ده‌ها كتاب بازنويسي شده هم به چشم مي‌خورد. 

وي افزود: نياز به ارایه سند نيست كه در طول پس از پيروزي انقلاب اسلامي در هيچ دوره‌اي هيچ يک از كتاب‌هاي كلاسيک مميزي نشده و نخواهد شد. چون معتقديم كه اين آثار ميراث كهن و ماندگاري است كه هويت ديني و ملي ما را به جهانيان عرضه مي‌كند. حافظ، سعدي، مولوي، فردوسي، ناصرخسرو، وحشي بافقي، جامي، نظامي، رودكي و ده‌ها شاعر و نويسنده بزرگ مايه، از مفاخر و مشاهير ما هستند و ما براي اينكه آثار اين بزرگان مصون از گزند تحريف باشند ملزم به مميزي و بازنويسي آثار آنان هستيم و ملاک و مبناي ما هم قانون است و به خاطر حساسيت مخاطبان كودك و نوجوان است كه قانون گزار به درستي دو هيأت نظارت بر كتاب پيش‌بيني كرده٬ يكي هيأت نظارت بر كتاب بزرگسال و ديگري هيأت نظارت بر كتاب‌هاي كودك و نوجوان. 

دری گفت : البته ما چند كتاب هم داريم كه برخي شارحان، مصححان و ناشران آن را كلاسيک مي‌دانند، اما باتوجه به مضمون و مقدمه و موخره در اين حيطه قابل ارزيابي نيستند. چند نمونه را شاهد مثال مي‌آورم؛ مثلا ناشري ديوان حافظ را با شرحي 30 صفحه‌اي عرضه كرده و مدعي شده كه اثر حافظ شيرازي مميزي شده است در حالي كه مميزي آن 30 صفحه مدنظر بوده كه در آن صفحات٬ انواع و اقسام اتهامات را متوجه حافظ پژوهان كرده است. 

معاون امورفرهنگی اضافه کرد : مثلا حافظ را مي‌ خواره و زن‌باره دانسته يا فردي چند فصل از مثنوي شرح كرده و در آن مولوي را همجنس‌باز دانسته يعني بزرگي چون مولانا را مورد بدترين اتهامات شنيع قرار داده و چند شعر او را ستوده و وقتي ما براي حفظ حرمت مفاخرمان از انتشار اين نوع تحريفات جلوگيري مي‌كنيم با تهمت‌هاي ناروا روبرو مي‌شويم و برخي از زخم خورده‌هاي سياسي نيز فضا را با تسويه حساب‌هاي شخصي و سیاسي آلوده مي‌كنند آن‌هم در قالب و ظاهر فرهنگي بدترين اتهامات و اكاذيب را متوجه همكاران ما می سازند. 

دري افزود: ناشري ديوان وحشي بافقي را كه در اصل هزار صفحه است و بدون هرگونه مميزي بارها منتشر شده در 80 صفحه ارایه داده و فقط اشعار گزينشي آن را انتخاب كرده است وقتي در مميزي دچار مشكل مي‌شود مي‌گويد ارشاد كتاب كلاسيک را مميزي كرده است يا اثر ديگري كه در دوران رژيم گذشته به جاي برخي ابيات و كلمه‌هاي آن نقطه چين گذاشته شده با كمال وقاحت به عنوان كتاب كلاسيک ارایه مي‌شود. در اين بحبوحه سواستفاده‌چي‌ها هم دست به كار مي‌شوند و فقط چند روز پس از تأكيد جدي مقام معظم رهبري بر موضوع مميزي و مراقبت از بازار نشر٬ بازهم با مقاصد سياسي و در ظاهر فرهنگي به جوسازي مشغول مي‌شوند و متأسفانه برخي رسانه‌ها هم در تله ادعاهای آنان گرفتار مي‌شوند و هياهويي براي هيچ راه مي‌اندازند. حتي برخي از به اصطلاح نويسندگان كه بيان محتواي كتاب‌هايشان شرم آور است از مميزي كتاب‌هايشان به داستان‌سرايي مي‌پردازند. 

دری افزود : كتابی كه همه سطورش بر مبناي ابتذال جنسي و زناي با محارم است يا كتابي كه ارتباط جنسي چند زن و مرد با يكديگري را توصیف مي‌كند، مبناي آزادي خواهي مي‌شود در حالي كه ما به وقيح نگاري و هرزه نويسي هرگز اجازه انتشار نمی دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط