چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۰
آلماني‌ها «هشام بن الحکم» را مي‌خوانند

کتاب «هشام بن الحکم» اثر حجت‌الاسلام محمد رضا به همت رايزني فرهنگي ايران در آلمان منتشر شد. اين كتاب با مروري بر زندگي هشام، به نحوه تعامل وي با امام صادق(ع) اشاره دارد و سيره زندگي وي را بازگو مي‌‌كند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از اداره كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، هشام‌ بن الحکم یکی از یاران باوفا و از نزدیکان امامان جعفر صادق و موسی کاظم (علیهما السلام) بود و موفق شد کلام اهل‌بیت(ع) را به گونه‌ای قابل اعتماد و موثق به ديگران و حتي نسل‌هاي پس از خود منتقل كند. 

استدلال‌های هشام در مباحثاتش با مخالفان اهل‌بیت(ع) به متن بسیاری از كتاب‌هاي داستانی راه یافته است.

در كتاب «هشام بن الحکم» موضوعات گوناگوني جاي دارند كه از آن ميان مي‌توان «اولین مدرسه عالی شیعیان»، «شمار شاگردان مدرسه امام صادق(ع)»،‌ «هشام که بود؟»،‌ «ابومحمد یا ابوالحکم هشام بن حکم کندی»، «فعالیت‌های تجاری هشام»، «نقاط نظر علماء نسبت به هشام»، «استاد پیروز»، «شوخ طبعی هشام» و «کتاب‌های هشام» را عنوان كرد. 

مباحثي نظير «پایه‌گذار علم اصول عقاید»، «اولین ملاقات هشام با امام(ع)»، «سرزنش‌های ناعادلانه»، «مباحثات هشام»، «مباحثه در دفاع از ولایت»، «استاد استدلال‌های کلامی»، «مباحثه با رهبر خوارج»، «مباحثه هشام با نظّام»، «مباحثه‌ای که به مرگ هشام منجر شد»، «درگذشت هشام» و «دعای هشام» از ديگر عناوين اين كتاب‌اند. 

هشام بن الحکم از معروف‌ترین و برترین متکلمین زمان خود بود و از شاگردان امام جعفر صادق(علیه السلام) به شمار مي‌رفت. وي نظریاتی مطرح کرد که امروز با جدیدترین نظریات منطق هماهنگ‌اند.

مورخان حدود 30 اثر ارزنده را به هشام نسبت مي‌دهند. او کتاب‌هايي در زمينه توحيد، ردّ بر زنادقه و ماترياليست‌ها و معتزله تصنيف كرد که از جمله آنها مي‌توان به کتاب شيخ و غلام، کتاب ثمانيه ابواب و کتاب ردّ بر ارسطاطاليس اشاره كرد. متأسفانه از اين آثار جز نام چيزي باقي نمانده است.

کتاب «هشام بن الحکم» با عنوان آلماني (Hischam ibn al-Hakam) در 52 صفحه و بهاي 7 یورو از سوی انتشارات «م. هادیتک» منتشر شده و اکنون در بازار کتاب آلمان در دسترس علاقه‌مندان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط