چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۱
کانون توسعه فرهنگی، نامزد جایزه ترویج کتابخوانی آساهی شد

شورای کتاب کودک، کانون توسعه فرهنگی کودکان را به عنوان نامزد ایرانی جایزه ترویج کتابخوانی آساهی 2012 به دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان معرفی کرد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، کانون توسعه فرهنگی کودکان، سازمانی غیردولتی است که با هدف گسترش فرهنگ و هنر در روستاها و مناطق محروم تشکیل شده و فعالیت اصلی آن، تاسیس و تجهیز کتابخانه در روستاهاست.

شوراي كتاب كودك، دلايل خود براي انتخاب اين موسسه را به اين شرح اعلام كرده است:
گستردگی فعالیت ترویجی ادبیات کودک در روستاها و مناطق محروم ایران، تشکیل 14 کتابخانه با مجموعه‌ای بیش از 42479 کتاب و 6252 عضو در سراسر ایران، مدیریت کارآمد متمرکز در اداره امور هر کتابخانه، برگزاری دوره‌های بازآموزی برای کتابداران و تولید منابع آموزشی، تشکیل بیش از ده کارگاه در سال برای علاقه‌مندان روستایی، بازدید کارشناسان از کتابخانه‌ها دو بار در سال به مدت هفت تا ده روز، همسازی فعالیت‌ها با محیط بومی و جلب مشارکت جامعه محلی و کودکان و نوجوانان در امور مربوط به کتابخانه.

جایزه ترویج کتابخوانی آساهی، هر سال به گروه یا موسسه‌ای اهدا می‌شود که با انجام فعالیت‌های چشمگیر، سهم پایداری در اجرای برنامه‌های ترویج کتابخوانی کودکان و نوجوانان داشته باشند.
فکر ایجاد این جایزه در بیستمین کنگره دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (ibby) در سال ۱۹۸۶ در توکیو مطرح شد.

روزنامه ژاپنی آساهی – شیمبون از حامیان کنگره توکیو در آن سال بود و برای تداوم مشارکتش با IBBY، تعهد کرد که از طرح‌های ابتکاری و برجسته در ارتباط با ترویج کتابخوانی پشتیبانی مالی کند.

به این ترتیب از سال ۱۹۸۸، هر یک از شعبه های ملی IBBY کاندیداهای خود را به دفتر اعلام می‌کنند و داورانی مرکب از پنج عضو کمیته اجرایی IBBY طرح‌های مرتبط با ترویج کتابخوانی را بررسی  می‌كنند.

این جایزه، شامل یک دیپلم و یک میلیون ین ژاپن است و طی مراسمی در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب بولونیا (ايتاليا) به برنده بهترین طرح اعطا می‌شود. تا سال ۲۰۰۸،‌ ۲۱ کشور از جمله آفريقاي جنوبي، فرانسه، روسيه، آرژانتين، تايلند، لبنان، لائوس و اسپانيا این جايزه را دریافت کرده‌اند.

«كانون توسعه‌ي فرهنگي كودكان» نيز نزديك به 10 سال پيش، توسط عده‌اي از فعالان حوزه ادبيات كودك تاسيس شد.
اين كانون تا به كنون كتاب‌خانه‌هايي در 15 روستا در استان‌هاي خراسان جنوبي، كردستان، يزد، سيستان و بلوچستان، لرستان، گيلان و كرمان تاسيس كرده است.
تامين بودجه و هزينه‌هاي كتابخانه‌ها و برنامه‌هاي اين كانون به عهده‌ اعضاي آن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها