پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۵:۱۱

با انتشار نسخه الکترونیک یادداشت‌های روزانه همسر «چارلز داروین»، از این پس محققان در سراسر جهان می‌توانند از کوچک‌ترین جزئیات زندگی روزمره بزرگ‌ترین طبیعت شناس تاریخ اطلاع پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، خاطرات «اما داروین» از اولین روز سال 1824 یعنی زمانی که وی دختر بچه‌ای 16 ساله بوده، با یادداشتی درباره بازی پانتومیم آغاز می‌شود و تا زمان مرگ وی در سال 1896 ادامه می‌یابد که در کل 60 دفترچه جیبی را پر می‌کنند. 

تمام این دفترچه‌ها که در جعبه‌ای مقوایی داخل یک کمد قدیمی قرار داشتند، 20 سال پیش در حالی کشف شدند که کم‌ترین آسیبی به آن‌ها نرسیده بود. 

دکتر «جان ون‌وای»، مدیر موسسه «داروین آن‌لاین» در این باره گفت: «20 سال پیش زمانی که این دفترچه‌ها کشف شدند کسی به زندگی روزمره «داروین» علاقه‌ای نداشت و توجه همه معطوف آثاری مانند «منشا گونه‌های زیستی» بود.» 

این اسناد ارزشمند که تا پیش از این تنها در دسترس معدودی از محققان دانشگاه کمبریج قرار داشته و حتی این افراد نیز به دلیل آسیب‌پذیری کاغذهای قدیمی این دفترچه‌ها تنها اجازه مطالعه نسخه‌های میکروفیلم آن‌ها را داشتند، اکنون با قرار گرفتن نسخه الکترونیکی آن‌ها روی شبکه جهانی اینترنت، نه تنها محققان در هر کجای دنیا می‌توانند به این نوشته‌ها دسترسی پیدا کنند بلکه می‌توانند نسخه‌های عکس‌برداری شده الکترونیکی آن‌ها را به سادگی و با کیفیتی بسیار بهتر از نسخه‌های میکروفیلم مطالعه کنند. 

«ون‌وای» درباره اهمیت دست نوشته‌های «اما داروین» معتقد است که این یادداشت‌ها به دلیل ترتیب و نظم روزانه‌شان می‌توانند به عنوان مکملی برای مطالعه آثار «چارلز داروین» به شمار روند چرا که نشان می‌دهند «داروین» در هر برهه از زمان و هنگام نگارش هر یک از آثارش در کجای دنیا و در چه وضعیت روحی قرار داشته است. 

بخش‌هایی از این یادداشت‌ها به رمز نوشته شده و در برخی از صفحات از علامت‌هایی استفاده شده که معنا و مفهوم آن‌ها به درستی مشخص نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها