چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰
ضيائي‌فر «فلسفه علم فقه» را نوشت

نويسنده و استاد فقه، اصول و فلسفه فقه از خاتمه نگارش كتاب«فلسفه علم فقه» خبر داد و گفت: فلسفه علم، رشته‌اي متفاوت و جديد است كه مي‌كوشد با نگاه درجه دومي به علوم گوناگون، مباحث جديد را بررسي و عنوان كند.*

حجت‌الاسلام سعيد ضيائي‌فر در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار كرد: فلسفه علوم، يكي از مباحثي به شمار مي‌آيد كه در سال‌هاي اخير مطرح شده‌اند. «فلسفه علم» به بررسي و مطالعه رشته علمي خاصي مي‌پردازد و مباني و ساختارش با علم فلسفه متفاوت است، نظير «فلسفه علم حقوق» يا «فلسفه علم فقه» كه متفاوت از علم حقوق يا فقه‌ است و رشته علمي مجزايي به شمار مي‌آيند.

وي با اشاره به اين كه اين نگاه(رشته) علمي در برخي از رشته‌هاي علمي راه نيافته است، توضيح داد: با وجود آن كه آثار و مكتوباتي در زمينه «فلسفه علم رياضي»، «فلسفه علم حقوق» و ... تاليف شده‌اند، اما درباره علم فقه اين نگاه يا رشته علمي جديد به شكل مدون وجود ندارد. بنابراين، اين بحث پايه‌گذار رشته علمي جديدي به نام «فلسفه علم فقه» شد.

اين استاد حوزه و دانشگاه يادآور شد: در اين كتاب كه نخستين جلد اين مجموعه به شمار مي‌آيد، طي پنج سرفصل اصلي به تعريف فلسفه علم فقه، موضوع و قلمرو، اهداف و مباني اين علم پرداخته‌ام و تدوين جلد دوم را در نظر دارم.

وي با اشاره به اين كه قرار است پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، كتاب «فلسفه علم فقه» را تا اواخر سال جاري به چاپ رساند، عنوان كرد: فضلاي فقه‌پژوه حوزه، پژوهشگران دروس سطح خارج و دانشجويان رشته فقه و مباني حقوق در مقاطع تحصيلي كارشناسي ارشد و دكترا، مخاطبان اصلي اين اثر تخصصي را تشكيل مي‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط