سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۶
«دایی وانیا» این بار با کیت بلانشت به صحنه رفت

نمایش نامه تحسین شده «دایی واینا» اثر آنتون چخوف نویسنده شهیر روسی این بار با حضور کیت بلانشت بازیگر سرشناس به صحنه رفت.*

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نیویورک تایمز، این نمایش که از شنبه شب در مرکز کندی سیدنی به صحنه رفته است، یکی از مشهورترین و شناخته شده ترین آثار چخوف محسوب مي‌شود. 

نمایشنامه«داني واينا» که اندرو آپتون آن را با اقتباس از اثر چخوف برای شرایط امروز تنظیم کرده، به کارگردانی تاماس آشر به صحنه رفته است. او که مایه های طنز این نمایش را قوی تر کرده، در این باره می گوید مطمئن نیست که چخوف با این حد از طنز موافق بوده باشد. 

در این نمایش «کیت بلانشت» در نقش یلنا بازی کرده که همسر پروفسور سربریاکوف است. او با نمایشی تاثیرگذار این نقش را روي صحنه جان داده است. ریچارد راکسبورگ در نقش وانیا ظاهر شده وهوگو ویوینگ نیز در نقش آتروف بازی کرده است. 

نمایشنامه دایی وانیا در سال 1899 توسط آنتون چخوف نوشته شد. او در این اثر به نقد روشنفکری روسی می پردازد و روزمرگی انسان‌ها را تقدیری می داند که انگار از آن گریزی نیست. 

در این نمایش زندگی یکنواخت وانیا و آستروف با ورود یلنا تغییر می کند. این دو شخصیت شیفته یلنا شده‌اند و فکر می‌کنند با حضور او می‌توانند از دایره روزمرگی رها شوند اما یلنا همسر پروفسور است و پایبندی به اخلاق به او اجازه نمی‌دهد تا به دعوت وانیا و آستروف پاسخ گوید. زمانی‌که یلنا و پروفسور، این مکان را ترک می‌کنند، صدای دورشدن کالسکه به نوستالژی تلخ زندگی آنها تبدیل می شود. 

در آثار چخوف یاس و نومیدی و اضطراب از سویی نتیجه تقابل نویسنده با دنیای اطرافش است و از سوی دیگر مولود شرایط تاریخی اجتماعی خاصی است که نویسنده در آن به سر می‌برد، روسیه در دوران فعالیت هنری چخوف‌ یعنی اواخر قرن نوزدهم، دچار تحولات حاد فرهنگی قبل از انقلاب بود و فعالیت‌های نمایشنامه‌نویسی چخوف با شکست کوشش های اصلاح‌گرایانه و تغییرات اجتماعی همزمان شده بود. 

آنتون چخوف، بیماری و بی حوصلگی، خستگی، بی‌علاقگی و پوچ‌گرایی انسان خرده بورژوا و بعضی از روشنفکران جامعه‌اش را عارضه این دوران می‌داند و پوچی، بی‌هدفی، گم‌گشتگی، بی‌هویتی و... در نمایشنامه‌هایش موج می‌زند. 

چخوف با کمک نمایشنامه‌های مدرنش راهگشای تئاتر پوچگرا و ابزورد اروپایی شد و با کمک طنزش توانسته فضای واقع‌گرایی را بشکند و با نگاه فلسفی و شک برانگیزش در زمره نویسندگان مدرن قرار بگیرد. 

این نمایش تا 27 آگوست هر شب اجرا می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها