سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۵
دفتر شعر گل‌محمدی به چاپ رسيد

نخستین دفتر شعر پوریا گل‌محمدی با عنوان «این‌جا هیچ خیابانی بی‌طرف نیست» از سوي انتشارات آوای‌کلار منتشر و راهی بازار کتاب شد. شعرهای این مجموعه در قالب سپید سروده شده‌اند.*

گل‌محمدی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: حدود 15 سال می‌‌شود که در عرصه شعر به صورت جدی‌ فعالیت می‌کنم و حالا پس از آن‌که احساس کردم شعرهایم در حدی هستند که قابلیت انتشار دارند این مجموعه را آماده انتشار کردم.

وی ادامه داد: چند تن از شاعران و منتقدان پیش از انتشار این دفتر، آن‌را مطالعه و دیدگاه خود را نسبت به آن بیان کرده‌اند. شمس لنگرودی و پروین سلاجقه از جمله این افراد هستند و بخش‌هایی از دیدگاه آن‌ها نسبت به این اشعار در پشت جلد کتاب آمده است.

گل‌محمدی درباره شعرهای این دفتر توضیح داد: این مجموعه 85 قطعه شعر سپید کوتاه و نیمه کوتاه را شامل می‌شود که طی چند سال اخیر سروده شده‌اند اما تمامی این آنها بدون ذکر تاریخ سرایش در کتاب آمده‌اند.

وی درباره مضامین اشعار این دفتر تشریح کرد: مسایل اجتماعی، سیاسی و عاطفی از جمله مضامین و موضوعات شعرهای این دفتر هستند. شاعر به عنوان نماینده از طرف مخاطبانش سخن می‌گوید. بنابراین تمامی موضوعات و مضامین باید مدنظر شاعر باشد.

این شاعر در پایان گفت: آن‌چه در یک مجموعه شعر می‌آید باید سخن و حرف دل همه و نه تنها شاعر باشد. بر همین اساس من نیز تمامی مضامین و موضوعات را دست‌مایه سرودن شعرهای این مجموعه قرار داده‌ام.

مجموعه شعر «این‌جا هیچ خیابانی بی‌طرف نیست»، 85 قطعه شعر سپید را شامل می‌شود.

اغلب شعرهای این مجموعه بدون عنوان در کتاب گنجانده شده‌اند. تنها چند قطعه شعر دارای عنوان، با نام‌های «مقدمه»، «آخر زمان»، «سکوت مترسک حرف است»، «مرا بی‌اجازه دفن کنید» و «آیا خداوند به تنهایی برای بنده‌اش کافی نیست؟» در کتاب آمده است.

قطعه شعر «آیا خداوند به تنهایی برای بنده‌اش کافی نیست؟» تنها شعر بلند این مجموعه است.

عنوان کتاب نیز برگرفته از هشتمین قطعه شعر این مجموعه به شرح زیر است:
«این‌که از این‌طرف می‌روم
هیچ ربطی به سیاست ندارد
آن‌که از آن‌طرف می‌روم
هیچ ربطی به ترافیک
خیابان‌ها
یا یک‌طرفه‌اند
یا دو طرفه
این‌جا هیچ خیابانی بی‌طرف نیست!»

پوریا گل‌محمدی متولد 1352 است. دوره کارشناسی‌اش را در رشته زبان و ادبیات فارسی و کارشناسی‌ارشد خود را در رشته انسان‌شناسی به پایان رسانده است. وی به عنوان خبرنگار در برخی از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها فعالیت داشته است.

مجموعه شعر «این‌جا هیچ خیابانی بی‌طرف نیست» در 111 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت دو هزار و 400 تومان از سوي انتشارات آوای کلار منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط