دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۱
ايرج پارسي‌نژاد مجلد آخر تاريخ ادبيات ايران را مي‌نويسد

ايرج پارسي‌نژاد، در حال حاضر مجلد پنجم كتاب تاريخ ادبيات ايران را در دست نگارش دارد. وي در اين مجلد، تاريخ نثر معاصر فارسي از سلسله قاجاريه تا دوارن معاصر را بررسي مي‌كند. چهار جلد ديگر اين مجموعه توسط استادان ايران‌شناس غربي، با سرپرستي احسان يارشاطر نوشته مي‌شوند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، پارسي‌نژاد در اين باره توضيح داد: كتاب پنج جلدي تاريخ ادبيات ايران براساس موضوع ها و انواع ادبي تدوين شده است و در حال حاضر توسط استادان خارجي دانشگاه‌هاي  انگليس، دانمارک و سوئد به زبان انگليسي نوشته مي‌شوند و نگارش جلد پنجم اين مجموعه نيزبه من محول شده است. 

وي افزود: در جلد پنجم این مجموعه اين انواع نثر در ادبيات مدرن فارسي با پيشينه آن ارايه شده است و پيشينه نثر فارسي، از اواخر سلسله قاجار تا دوران مشروطه، با بررسي سير انواع نثر معاصر و مراحل تحول و تطور آن را بررسي كرده‌ام. 

پارسي‌نژاد اضافه كرد: در بخش رمان نيز رمان‌های تاريخي، اجتماعي، علمي، تخيلي با استناد به آثار شاخص پيشگامان ادبيات داستاني معاصر مرور شده اند. در اين سرفصل آثاري از جمال‌زاده، آل احمد، گلستان، صادق چوبک، بزرگ علوی و برخي ديگر از نويسندگان ارايه و نقد شده اند.

اين پژوهشگر با اشاره به تفاوت اين مجموعه از تاريخ ادبيات فارسي با آنچه تاكنون تاليف شده، گفت: آنچه تا به حال درباره تاریخ ادبیات فارسی از عالماني چون بديع‌الزمان فروزان‌فر يا ذبيح‌الله صفا نگارش شده، براساس سلسله‌هاي تاريخي، سياسي يا اجتماعي به مرور تاريخ ادبيات پرداخته‌اند، ‌ولي اين پنج مجلد براساس موضوع ها و انواع ادبي تقسيم بندي شده‌اند. 

به گفته پارسي‌نژاد، ‌پيش‌نويس اين مجلد آماده شده است و اين كتاب از سوي انتشارات دانشگاه كلمبيا به چاپ خواهد رسيد.
 
ایرج پارسی‌نژاد متولد 1317 در آبادان، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات فارسی و کارشناسی‌ارشد زبان‌شناسی همگانی و زبان‌های باستانی است. او ضمن تحصیل در دانشگاه، به عنوان ویراستار و مدیر تولید موسسه‌ انتشاراتی فرانکلین به فعالیت مشغول بوده است. همچنین پس از تاسیس «بنیاد فرهنگ ایران» توسط پرویز ناتل خانلری در سال 1343 به عنوان پژوهش‌گر برای همکاری با این مرکز دعوت شد.

وي تحصیلات خود را در مقطع دکترا در دانشگاه آکسفورد گذرانده و موضوع رساله او «تاریخ نقد ادبی جدید و متفکران قرن نوزدهم ایران» بوده است.

«احسان طبری و نقد ادبی»، «ملک‌الشعرای بهار و نقد ادبی»، «خانلری و نقد ادبی»، «علی دشتی و نقد ادبی»، «فاطمه سیاح و نقد ادبی» و «نیما یوشیج و نقد ادبی» از این مجموعه منتشر شده‌اند. در مجموعه «تاریخ نقد ادبی معاصر ایران» نیز پیش‌تر کتاب‌هایی با عنوان «روشنگران ایرانی و نقد ادبی» منتشر شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط