یکشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۴

«خاویرماریاس» نویسنده اسپانیایی روز گذشته 30 جولای (8 مرداد) با دریافت جایزه دولتی اتریش برای ادبیات اروپایی از دستان «کلاودیا اشمیت» وزیر فرهنگ اتریش، تقدیر شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری اتریش، این نویسنده 60 ساله این جایزه 25 هزار یورویی را برای مجموع فعالیت‌های خود درعرصه ادبیات دریافت کرد.
 
هیات داوران پنج نفره این جایزه مشتمل بر «زیگرید لوفلر» منتقد ادبی و «بندیکت فوگر» رییس اتحادیه ناشران کشور اتریش در توضیح انتخاب این نویسنده اسپانیایی به عنوان برنده امسال این جایزه اعلام کردند: آثار داستانی «ماریاس» از بعد حقیقی اروپا که در آن اندیشه در مورد طبیعت اسرارآمیز انسانی همراه با تفکر در مورد اخلاق، تاریخچه و سیاست مرتبط است، سرچشمه می‌گیرد. 

در این مراسم «الکسیس گرومان» پروفسور ادبیات اسپانیایی در دانشگاه ادینبورگ اظهار داشت که «خاویر ماریاس» مانند هیچ یک ازدیگر نویسندگان اسپانیایی نیست و تلاش می کند تا زبان اسپانیایی را واقعا نوسازی کند. به ندرت می‌توان متنی را برای مطالعه یافت که در آن درخشندگی فکری و سبک زبانی به شکلی طبیعی با یکدیگر ترکیب شده باشند. 

«کلاودیا اشمیت» در مراسم اهدای این جایزه که در سالن اروپای دانشگاه سالزبورگ برگزار شد، در حضور «آنجلس گونزالس – سینده» وزیر فرهنگ اسپانیا ، «ماریاس» را نویسنده‌ای خواند که از قلب اروپا می نویسد و اگرچه کتاب هایش به سبک اروپایی نوشته شده اند، ولی در سراسر جهان منتشر و مطالعه می‌شوند. 

در حقیقت از «خاویر ماریاس» 11 رمان ، دو مجموعه داستان ، 17 مجموعه مقاله ، تعداد بی‌شماری مقاله براي نشریات و زندگینامه به 40 زبان ترجمه شده است. علاوه بر این «ماریاس» که در دانشگاه آکسفورد به تدریس ادبیات اسپانیایی می‌پردازد، به عنوان مترجم نیز نامی برای خود دست و پا کرده و آثاری از روبرت لوییس استیونسون، لائورنس استرن، توماس هاردی و ویلیام باتلر یتس را برگردان کرده است. او به عنوان یکی از نویسندگان محبوب برای دریافت جایزه نوبل به شمار می‌رود. 

جایزه دولتی اتریش برای ادبیات اروپایی از سال 1965 اهدا می‌شود. از جمله برندگان سال های گذشته این جایزه می توان به واسلاو هاول، هارولد پینتر، ایتالو کالوینو، پاول کوهوت، سیمون دوبووار، فریدریش دورنمات، استانیسلاو لم، میلان کوندرا ، مارگریت دوراس، پتر استرهازی، آنتونیو لوبو آنتونس، اومبرتو اکو ، کلاودیو ماگریس و پاول نیسون اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها