چهارشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۵
آگوتا کریستف درگذشت

آگوتا کریستف، نویسنده مجارستانی که داستان‌هایش را به زبان فرانسوي می‌نوشت، امروز در ۷۶ سالگی درگذشت._

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آگوتا کریستف که در سويیس زندگی می‌کرد، در سال ۱۹۸۶ جایزه ادبی اروپا را برای نخستين رمانش به نام «دفتر یادداشت» دریافت کرد. اين اثر با موفقيت بسيار همراه و به بیش از 30 زبان دنیا ترجمه شد. وی سال ۲۰۰۱ موفق شد جایزه گوتفرید کلر کشور سویس را از آن خود کند.

کریستف در سال ۱۹۳۵ در مجارستان به دنیا آمد و در 21 سالگی در پی انقلاب‌های ضدکمونیستی کشورش از آن‌جا خارج شد. این نویسنده، بعد از پنج سال تنهایی، افسردگی و کار سخت در یک کارخانه، محل کارش را ترک کرد و به مطالعه زبان فرانسه پرداخت؛ زبانی که تا پایان عمر از آن برای خلق آثارش بهره برد.

وی در ابتدای فعالیت‌ حرفه‌ای خود، به نوشتن شعر و نمایش‌نامه روي آورد و کم‌کم به سمت داستان‌نویسی گرایش پیدا کرد و با سه‌گانه‌ای که در پنج سال منتشر کرد به اوج شهرت رسید. موضوع اصلی داستان‌های او جنگ، ویرانی، عشق، تنهایی و تلاش انسان‌ها برای جلب توجه دیگران است؛ مواردی که به نظر می‌رسد وی در زندگی شخصی‌اش با آن‌ها دست و پنجه نرم کرده است.

آگوتا کریستف در سال ۲۰۰۴ زندگی‌نامه‌ای از خود منتشر کرد که در تمامی صفحات آن عشق به نویسندگی كه در سراسر عمر رهايش نكرده، مشخص است. آخرین مجموعه‌ای که این نویسنده پیش از مرگش نوشته، مجموعه داستان‌های کوتاهی است که در سال ۲۰۰۵ با عنوان «فرقي نمي‌كند» منتشر شد. اين مجموعه را فرزانه شهفر ترجمه کرده و به زودی به همين نام از سوي انتشارات «نشر نیک» منتشر خواهد شد.

از این نویسنده مجارستانی داستان‌هایی چون «زبان مادری»، «دف‍ت‍ر ب‍زرگ‌» و «ج‍ان‌ و ج‍و» به زبان فارسی ترجمه شده است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها