دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۵
جامعي: نقش كتابداران فراتر از كتابگذاري باشد

رييس كتابخانه مركزي و مركز اسناد دانشگاه علوم پزشكي تهران با تاكيد بر اهميت تحقق بخشي از سخنان رهبري در حوزه ترويج كتاب و كتابداري، گفـت: نقش كتابداران بهتر است فراتر از كتابگذاري باشد، كتابداران بايد بتوانند محيط كتابخانه رابه مكاني جذاب براي مراجعان كتابخانه تبديل كنند./

دكتر بهنام‌الدين جامعي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: محيط كتابخانه نبايد بسته و محدود باشد. در دنياي ديجيتالي و رسانه‌اي هر كتابخانه‌اي نيازمند مولتي‌مديا، اينترنت پرسرعت و كتابداران حرفه‌اي است.

وي با اشاره به اينكه حرفه‌اي عمل كردن كتابداران عاملي براي جذب كتابخوانان به كتابخانه مي‌شود، توضيح داد:‌ كتابخانه‌ها بايد به سمت استفاده از ebookها رفته و از اين طريق مخاطبان خود را به ويژه در سنين پايين جذب كنند.

جامعي، پانزده سال ابتدايي زندگي را در كتابخوان كردن افراد بسيار موثر دانست و يادآور شد: جذاب بودن فضاي كتابخانه‌ها و مراكز مطالعاتي، عاملي براي كتابخوان كردن افراد در سنين پايين است، خانواده‌ها بايد تاثير مثبتي در كتابخوان كردن فرزندان خود داشته باشند. 

وي با اشاره به اهميت مصور و جاذب بودن كتاب‌ براي كودكان گفت: كتاب‌هاي كودكان بايد داراي موضوع ها، داستان و نحوه نگارش تاثيرگذار براي اين قشر باشند. كتاب‌هاي موزيكال و اشعار ريتميك براي بچه‌ها، كتابخواني را در آنها قوت مي‌بخشد.

رييس كتابخانه مركزي و مركز اسناد دانشگاه علوم پزشكي تهران، الگوبرداري از وضعيت كتابخواني ديگر كشورها را در ترويج اين فرهنگ بسيار موثر دانست و توضيح داد: كشوري چون روسيه بالاترين ميزان مطالعه كتاب (90 دقيقه در روز) را دارد و به ازاي هر 10 نفر، يك استاد دانشگاه تربيت مي‌كند. در مطالعه وضعيت فرهنگي اين كشور مشاهده مي‌كنيم كه متوليان فرهنگي تلاش دارند با هر روش ممكن، علم و هنر و دانش را مردمي ساخته و وارد بطن جامعه كنند.

وي تبليغات كتاب در خيابان‌ها را در ترويج فرهنگ مطالعه مفيد معرفي كرد و افزود: در صورتي كه امكانات خوانش كتاب تنها در كتابخانه‌ها و غرفه‌هاي نمايشگاهي باشد، گرفتاري و مشغله مردم اجازه مطالعه بيشتر را نمي‌دهد. گسترش مكان‌هايي براي مخاطب عام در خيابان‌ها و معابر تاثير زيادي در افزايش ميزان كتابخواني خواهد داشت. 

جامعي با بيان اينكه بهاي كتاب در ايران بالا نيست، افزود: هزينه كتاب و كتابخواني در ايران بالا نيست، متاسفانه فرهنگ خريد كتاب در ميان عموم مردم جا نيافته است و اين امر نيز ريشه در پنج يا 10 سال گذشته جامعه نداشته و قدمت بيشتري دارد.

جامعي درباره سرانه مطالعه در ايران گفت: بخش وسيعي از اين سرانه با مطالعه دانشگاهيان، استادان و دانشجويان تخصيص يافته و ارتباطي به مطالعه عموم ندارد.

رهبر معظم انقلاب، چهارشنبه 29 تير در ديدار با جمعي از مسوولان كتابخانه‌هاي بزرگ و عمومي با اشاره به سابقه کهن و تاریخی ملت مسلمان ایران در تولید کتاب و کتاب‌خوانی، شرایط کنونی تولید و شمارگان کتاب و آمارهای مطالعه کتاب را در کشور راضی کننده ندانستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها