شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۵
«واژه‌نامه موضوعی زبان‌های باستانی ایران» منتشر شد

«واژه‌نامه موضوعی زبان‌های باستانی ایران» زیر نظر حسن رضايي‌‌باغ‌بیدی، مدیر گروه زبان‌ها و گویش‌های ایرانی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، تدوين و از سوي انتشارات این فرهنگستان منتشر شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، به نقل از پايگاه اطلاع رساني فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي، واژه‌نامه موضوعی، چنان‌که از نامش پیداست، واژه‌نامه‌ای است که در آن واژه‌ها نه به ترتیب الفبا، بلکه برحسب موضوع، طبقه‌بندی شده‌ و کنار هم آمده‌اند. 

منظور از «زبان‌های باستانی ایران» در عنوان این طرح، زبان‌های کهن و از یادرفته ایرانی است که در منابع تخصصی با دو عنوان «زبان‌های ایرانی باستان» و «زبان‌های ایرانی میانه» معرفی می‌شوند. هدف از اجرای این طرح، در مراحل آغازین، چاپ و انتشار واژه‌نامه‌های کوچک موضوعی و در نهایت، چاپ و انتشار کتابی مرجع با عنوان «واژه‌نامه موضوعی زبان‌های باستانی ایران» است. 

به نوشته پایگاه اطلاع رساني فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي، «واژه‌نامه موضوعی زبان‌های باستانی ایران» منبعی سودمند برای زبان‌شناسی ایرانی خواهد بود و بیش از همه در بررسی‌های ریشه‌شناختی زبان فارسی و دیگر زبان‌ها و گویش‌های ایرانی به کار خواهد آمد. از سوی دیگر، این واژه‌نامه می‌تواند راهنمایی ارزنده برای گروه‌های واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی باشد. 

مجموعه حاضر نخستین مجلد از واژه‌نامه موضوعی زبان‌های باستانی ایران است که در آن واژه‌های مربوط به «بدن انسان و جانوران» و «نام‌های جانوران» در زبان‌های ایرانی باستان و ایرانی میانه، از روی منابع گوناگون، گردآوری و طبقه‌بندی شده‌اند.
 
کتاب «واژه‌نامه موضوعی زبان‌های باستانی ایران» زیر نظر حسن رضايي‌‌باغ‌بیدی، مدیر گروه زبان‌ها و گویش های ایرانی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو پیوسته این فرهنگستان گردآوری شده است.

اين كتاب را انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسي، در 184 صفحه و با شمارگان هزار نسخه، به بهای چهارهزار تومان منتشر کرده‌ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها