دوشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۷

22 جعبه محتوی آرشیو انتشارات «آرشه» زوریخ مشتمل بر نامه ها و دست نوشته های نویسندگان بزرگ سوییس و تصاویر اورجینال تصویرگران شناخته شده این کشور به کتابخانه ملی آرشیو ادبیات کشور سوییس انتقال یافت._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری سوییس، از جمله این آثار می توان به نخستین دست نوشته مربوط به نمایشنامه مشهور «فریدریش دورنمات»(1921-1990) نویسنده نامدار سوییس با عنوان «ملاقات بانوی پیر» اشاره کرد.
 
طبق گفته «الریخ وبر» دانشمند همکار آرشیو ادبیات کشور سوییس، در این دست نوشته ها کاملا مشهود است که نویسنده نام شخصیت اصلی خود را از «شل» به «کلر» تغییر داده است.در این آرشیو نامه های شخصی «دورنمات» به «پتر شیفرلی» موسس انتشارات «آرشه» نیز به چشم می خورد که در آن ها این نویسنده به این نکته اشاره کرده که کارش مانند یک بار ترسناک مایه زحمت می شود. 

«وبر» اظهار داشته که اسناد مربوط به «دورنمات» حاوی اطلاعات گرانبهایی در مورد وی هستند.به عنوان مثال این مکاتبات نشان می دهد که نویسنده و ناشر او از روابط صمیمانه ای برخوردار بودند و به همین دلیل «دورنمات» سالیان درازی را به انتشارات «آرشه» وفادار ماند؛ گرچه این دلیل به لحاظ اقتصادی بهترین راه نبود.
 
«ایرمگارد ویرتس ایبل» مدیر آرشیو ادبیات کشور سوییس در مورد تصاحب این مجموعه گفت: کسب آرشیو این انتشارات حاکی از شانس مطلق است چرا که اینگونه به نظر می رسید که این انتشارات دیگر حضور خارجی ندارد، اما «کریستوف» و «لورنس» پسران «پتر شیفرلی» اجازه ندادند که انتشاراتی شان نابود شود. آن ها از آرشیو ارزشمند خود مراقب کردند و اکنون آن را به آرشیو ادبیات کشورشان فروختند.اما این مطلب که در این خرید و فروش چه مبلغی هزینه شده، مطلبی است که مدیر آرشیو ادبیات سوییس چیزی درباره آن ابراز نکرد. 

آرشیو کشور سوییس سالانه مبلغ 500 هزار فرانک برای خرید آرشیوها دریافت می کند که با این مبلغ قادر به خریداری 4 تا 6 مجموعه است. این آرشیو با دریافت آرشیو انتشارات «آرشه» تنها در مورد آثار «دورنمات» به لحاظ مالی جبران خسارت کرده است و دیگر آثار موجود دراین مجموعه همچون طراحی های «هرژه» و نیز متن های نویسندگان آلمانی به آرشیو ادبیات سوییس هدیه شده اند. 

به گفته «پتر بیکسل» عتیقه فروش زوریخی وراث «شیفرلی» دانسته از عرضه گاه و بیگاه بخش هایی از این مجموعه در بازار خودداری کرده اند. این کار اگرچه برایشان پرسود بوده ولی مسئولانه نبوده است. ارزش این مجموعه در این مورد معادل یک اثر منحصر به فرد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها