سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۳
عارف نوشاهي ادامه دانشمندان بزرگ شبه قاره است

دكتر اكبر ايراني، مدير عامل مركز پژوهشي ميراث مكتوب گفت: دكتر عارف نوشاهي ادامه دانشمندان بزرگ شبه قاره، به خصوص در كشورهاي هند و پاكستان است. خدماتي كه وي انجام داده، چه در حوزه فهرست‌نگاري و چه در حوزه تصحيح متون، ارزش بسيار دارد. مركز ميراث مكتوب كتاب‌هايي از ايشان چاپ كرده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، هشتاد و يکمين نشست مرکز پژوهشي ميراث مكتوب عصر روز دوشنبه (20 تيرماه) با عنوان «ميراث مکتوب زبان فارسي در شبه قاره و ضرورت تدوين فهرست مشترک آنها» برگزار شد. سخنران اين نشست دکتر عارف نوشاهي نسخه‌پژوه، محقق و مصحح پاکستاني از اهميت و ضرورت تدوين يک فهرست مشترک سخن گفت و اين که چگونه مي‌توان اين طرح و فکر را عملي کرد. 

دكتر اكبر ايراني در ادامه سخنانش گفت: دكتر عارف نوشاهي ادامه دانشمندان بزرگ شبه قاره، به خصوص در كشورهاي هند و پاكستان‌اند. استاداني چون حافظ محمودخان شيراني و محمدشفيع لاهوري كه از استادان به نام شبه قاره بودند. به خصوص استاد محمد شفيع كه كشف منظومه «وامق و عذرا» عنصري توسط ايشان، اهميت بسياري داشت و خدمت بزرگي به زبان فارسي بود. 

وي افزود: خدماتي كه دكتر نوشاهي انجام داده‌اند، چه در حوزه فهرست‌نگاري و چه در حوزه تصحيح متون، ارزش بسيار دارد. مركز ميراث مكتوب كتاب‌هايي از ايشان چاپ كرده است؛ همانند كتاب «ارشاد» كه تصحيح ايشان است و نيز كتاب «مجالس جهانگيري». فهرستي از ايشان هم در دست چاپ داريم كه يكي از مهمترين كارهايي است كه توسط ايشان انجام شده است. 

ايراني يادآور شد: «فهرست آثار و كتب چاپي در شبه قاره» كه نزديك به 11 هزار مدخل دارد و نزديك به 20 هزار اثر چاپي. دو نمايه براي اين اثر عظيم تهيه شده است. 3 جلد خود كتاب خواهد بود و يك جلد نمايه آن. اين كتاب در شمار شاهكارهايي است كه نوشاهي افتخار انجام آن را داشته‌اند. كار حروف‌چيني و ويراستاري آن انجام شده و اميدواريم تا آخر سال به دست چاپ سپرده شود. اين اثر كار مهمي در شناخت زبان فارسي در شبه قاره خواهد بود. 

وي افزود: پروژه‌اي كه به تازگي از آن آگاه شده‌ايم، ادامه همان فهرست مشتركي است كه استاد منزوي در پاكستان انجام داده‌اند و حدود 14 جلد است. اين كار بعد از آمدن استاد منزوي به ايران، متوقف شد. به همين دليل استاد نوشاهي ادامه اين فهرست را بر عهده گرفته‌اند. 

مدير عامل مركز پژوهشي ميراث مكتوب خاطرنشان كرد: اين فهرست به ابتكار استاد منزوي تهيه شده و شاهكاري در فهرست‌نويسي است. ما بايد قدردان نوشاهي باشيم؛ چون كمتر كسي را در شبه قاره مي‌توان يافت كه به اندازه ايشان در كار فهرست‌نگاري نسخه‌هاي فارسي كوشش كرده باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها