شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۷
رقابت نویسندگان بزرگ برای کسب گران‌ترین جایزه ادبی جهان

با انتشار فهرست 137 نفره نامزدهای اولیه جایزه بین‌المللی «ایمپک دوبلین»، معتبرترین رقابت ادبی ایرلند و گران‌ترین رقابت ادبی جهان، نویسندگان سرشناس بزرگ از گوشه و کنار جهان در کنار هم قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری «سی‌بی‌سی» کانادا، در این فهرست که برای تعیین برنده جایزه 100 هزار یورویی «ایمپک دوبلین» سال 2008 تنظیم شده «مارگارت اتوود» کانادایی برای مجموع داستان «آشفتگی اخلاقی»، در کنار نویسندگانی مانند «مونیکا علی»، نویسنده بنگلادشی تبار بریتانیایی برای رمان «آبی آلنتجو»، «ایزابل آلنده» شیلیایی با رمان «اینس روح من»، «مارتین ایمیس» برای «خانه دیدارها»، و «پیتر کری» برای رمان «دزدی» قرار گرفته است. 

«کران دسایی»، نویسنده هندی تبار بریتانیایی و برنده جایزه «من بوکر» سال گذشته با رمان «میراث شکست»، «لورا اسکیوال» مکزیکی با رمان «مالینچ»، «ریچارد فورد» با رمان «فراز و نشیب‌های زمین»، «لوید جونز» برای داستان «آقای پیپ»، «کورمک مک‌کارتی»، بزرگ‌ترین نویسنده آمریکایی که در قید حیات است با رمان «جاده»، «فیلیپ راث»، غول دیگر ادبیات آمریکا با کتاب «همه مردم»، و «جان آپدایک» با کتاب «تروریست» از دیگر نویسندگان سرشناس این فهرست طویل هستند. 

بر خلاف جوایزی مانند نوبل ادبیات که برای دستاورد یک عمر فعالیت حرفه‌ای نویسندگان به آن‌ها اهدا می‌شود، جایزه «ایمپک دوبلین» هر سال تنها به خاطر نگارش یک اثر به یک نویسنده تعلق می‌گیرد. این رقابت ادبی که از سال 1996 توسط سازمان «کتابخانه‌های عمومی شهر دوبلین» برگزار می‌شود تا کنون نام نویسندگانی مانند «طاهر بن جلون»، «اورهان پاموک»، و «میشل هوئلبک» را در فهرست برندگان نهایی این جایزه ثبت کرده است. 

جایزه سال گذشته این رقابت ادبی به «پر پترسون»، نویسنده نروژی و خالق رمان «دزدیدن اسب‌ها» رسید. 

قرار است هیات شش نفره داوران این رقابت ادبی تا 2 آوریل سال آینده میلادی (13 فروردین 1387) فهرست نهایی نامزدهای دریافت این جایزه را تنظیم کرده و برنده نهایی را 12 ژوئن (22 خرداد 1387) معرفی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها