شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۸
نمایش‌های آيینی و سنتی به پژوهشکده دايمي نیاز دارد

محمدحسین ناصربخت، نویسنده و کارگردان تئاتر، با اعتقاد به اينكه باید بنیاد نمایش‌های آییني و سنتی و پژوهشکده آن تشکیل شود، گفت: کارهای پژوهشي انجام شده ولي كافي نيست.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي پانزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، ناصربخت گفت: اين جشنواره در دوره پس از انقلاب، یکی از مكان‌هايي بوده که گروه‌های نمایش آیینی توانستند تلاش‌هایشان را به عرصه ظهور برسانند.

وی با بيان اينكه داشتن یک پژوهشکده و یک تماشاخانه دايمی اجرا  نمایش‌های سنتی واجب است، اضافه کرد: جشنواره در نبود تماشاخانه و بنیادی برای نمایش‌های سنتی، سعی کرده وظایف خود را انجام دهد، هر چند که این کار ایده آل نیست.

ناصربخت نقش جشنواره در جلوگیری از فراموش شدن برخی نمایش‌های ایرانی را موثر دانست و گفت: جشنواره نمایش های آیینی و سنتی به طور نسبی و در نبود بنیاد و پژوهشکده مربوطه، کارهایی را انجام داده و به ويژه درباره برخی هنرها مثل تعزیه ثمربخش بوده؛ ولي در مورد برخی هم مثل نمایش‌های شادی‌آور تاثیرگذاري كمتري داشته است زیرا شرایط طبیعی حضور آن نمایش‌ها فراهم نبوده است.

وی با بیان اینکه جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به تنهایی نمی‌تواند در حفظ نمایش‌های ایرانی تاثیرگذار باشد، اظهار کرد: باید  بنیاد نمایش‌های آیین سنتی و پژوهشکده آن تشکیل شود و همواره گروه‌های نمایشی که در این زمینه فعالند، این امکان را داشته باشند تا کارهایشان را عرضه کنند.

ناصربخت به انتشارات و سمینار پژوهشی اين جشنواره اشاره کرد و گفت: اين دو بخش در سال‌های اخیر بسیار ثمربخش بوده ولي کافی نیست و بايد نمایش سنتی را نجات دهیم.

پانزدهمين جشنواره آييني و سنتي از 23 تير تا 1 مرداد در تهران برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها