دوشنبه ۶ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۰
خلاصه «شاهنامه فردوسی» منتشر شد

متن کوتاه شده «شاهنامه فردوسی» به کوشش محمد تقوی توسط انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد منتشر شد. فهرست اعلام شاهنامه و توضیح واژگان و بیت‌های دشوار، بخش پایانی این کتاب است که حجمی حدود ۶۰ صفحه را به خود اختصاص می‌دهد.\

تقوی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره شیوه خلاصه‌کردن این اثر توضیح داد: در این کار بیت‌هایی که به اصل داستان و مطالب متوالی لطمه‌ای وارد نمی‌کردند را از متن اصلی «شاهنامه» حذف کرده‌ام؛ به نوعی که با مطالعه این اثر خواننده در جریان کل ماجراهای «شاهنامه» قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در برخی از بخش‌های «شاهنامه» داستان از زبان شخصیت‌های مختلف پیش می‌رود؛ برهمین اساس چنین ابیاتی یا برخی از نامه‌نگاری‌ها را از متن اصلی حذف کرده‌ام.

تقوی درباره تعداد صفحات متن خلاصه شده «شاهنامه» اظهار داشت: این اثر در 878 صفحه تدوین شده است؛ یعنی حدود یک سوم متن اصلی «شاهنامه» را شامل می‌شود.

وی با اشاره به هدفش از خلاصه‌کردن «شاهنامه» گفت: این اثر می‌تواند برای نسل جوان و مخاطب امروز که در مطالعه آثار طولانی کم حوصله است مفید باشد و شاید انگیزه‌ای برای مطالعه کل «شاهنامه» را در این افراد ایجاد کند.

تقوی در ادامه اظهار داشت: حدود یک سال و نیم زمان صرف خلاصه‌کردن متن «شاهنامه» کرده‌ام. این خلاصه‌سازی براساس نسخه چاپ مسکو انجام شده است.

وی به دو بخش تکمیلی این اثر اشاره و تشریح کرد: این کتاب یک مقدمه 40 صفحه‌ای درباره زندگی‌نامه فردوسی و ویژگی‌های «شاهنامه» دارد. همچنین برخی از نکته‌های جدید که شاهنامه‌پژوهان در ارتباط با «شاهنامه» مطرح کرده‌اند در این مقدمه آمده است.

این مصحح در پایان یادآور شد: توضیح برخی لغات یا بیت‌های دشوار و فهرست اعلام «شاهنامه»، در بخش پایانی کتاب، در حجمی حدود 60 صفحه گنجانده شده است.

محمد تقوی، استادیار دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد و سردبیر مجله این دانشکده است.

«شاهنامه فردوسی(کوتاه شده)» به کوشش محمد تقوی در 878 صفحه توسط انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد منتشر و راهی بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط