یکشنبه ۵ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۱
نيازمند پاتوق اطلاعات كتاب‌هاي فارسي و عربي هستيم

رييس كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اقدامات انجام شده، اظهار داشت: نيازمند پاتوقي براي دستيابي به اطلاعات كتاب‌هاي فارسي و عربي هستيم. از اين رو موسسه خانه كتاب به عنوان حلقه اتصال تمامي مراكز كتابخانه‌اي، مي‌تواند شبكه اطلاع‌رساني قوي را از كتاب‌هاي منتشر شده، نسخه‌هاي خطي ايراني و آثار موجود ايجاد كند./

حجت‌الاسلام دكتر رسول جعفريان در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضمن بيان اين مطالب به تفاهم‌نامه‌اي كه صبح امروز(پنجم تيرماه) ميان اين كتابخانه و موسسه خانه كتاب منعقد شد، اشاره كرد و گفت: با وجود وظيفه‌اي كه تمامي موسسات و كتابخانه‌ها در حوزه كتاب دارند، خانه كتاب رسالت ويژه‌اي در اين زمينه دارد و عهده‌دار حمايت از كتاب در جمهوري اسلامي ايران است، از اين رو اين موسسه مي‌تواند با در اختيار داشتن اطلاعات تمامي آثار منتشر شده يا در حال انتشار و ايجاد تبادل اطلاعات با ساير موسسات، شبكه اطلاع‌رساني خوبي ايجاد كند.

نويسنده و پژوهشگر تاريخ اسلام، راه‌اندازي پايگاه اطلاع‌رساني lib.ir، كتابخانه آقا بزرگ، كنسرسيوم اطلاعاتي كه موسسه تبيان با همكاري كتابخانه مجلس ايجاد كرد و انتشار فهرست‌واره دست‌نوشته‌هاي ايراني(دنا) با همكاري كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي را از جمله اقدامات انجام شده در حوزه اطلاع‌رساني داده‌هاي كتابشناختي ذكر كرد.

وي با اظهار تاسف از اين كه "مجموعه اطلاعات منظم و قابل دسترسي به كتاب‌هاي اسلامي نداريم و تمامي محققان و مولفان ناچار به پژوهش‌هاي متعدد براي دستيابي به داده‌هاي گوناگونند" اظهار داشت: با وجود تلاش‌هاي گوناگوني كه در راستاي ارايه اطلاعات كتاب‌شناختي اعم از انتشار آثار مختلف و ارايه اطلاعات اينترنتي صورت گرفته، همچنان به گردآوري اطلاعات از سوي موسساتي مانند خانه كتاب با همكاري كتابخانه ملي و ساير كتابخانه‌هاي بزرگ و حتي مركز دايرةالمعارف اسلامي و ... نيازمنديم.

رييس و موسس كتابخانه تاريخ اسلام قم، تبادل اطلاعات و ارتقاي خدمات فرهنگي را از جمله اهداف انعقاد تفاهم‌نامه با موسسه خانه كتاب توصيف كرد و گفت: تمركز تمامي اطلاعات كتابخانه‌اي در مركز يا پايگاهي ويژه، كمك فراواني به پژوهشگران و مولفان مي‌كند.

وي در پايان پيشنهاد داد: سايت «خان بابا مشار» كتابخانه مجلس ظرفيت‌ تبديل شدن به پايگاه اطلاع‌رساني كتاب‌شناختي مشترك براي تمامي كتابخانه‌ها را دارد. با تكميل اين طرح، تمامي كتابخانه‌ها مي‌توانند با افزايش اطلاعات و داده‌هاي خود به اين پايگاه و اصلاح برخي اطلاعات، ويكي‌پديايي كتابخانه‌اي را توليد كنند. با ارايه اطلاعات كتاب‌شناختي مي‌توانيم پاتوقي براي كتاب‌هاي فارسي و عربي ايجاد كنيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط