دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۰
زندگي و آثار"جابر بن حيان" در قالب يك فيلم به روي آنتن مي رود

به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)، فيلم سينمايي "جابربن حيان" به روي آنتن شبكه سوم سيما مي رود. اين شیمیدان و ستاره شناس بزرگ ایرانی نگارش و تاليف بيش از 35 كتاب را بر عهده داشته كه از مشهورترین آنها می توان به الزیبق، الرکن، الاحجار، القمر و واحدالاول اشاره كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري كتاب(ايبنا)، در سالروز شهادت بنيانگذار فقه جعفري، امام جعفرصادق(ع)، فيلم سينمايي "جابربن حيان" از توليدات شبكه الكوثر صدا وسيما ، سه شنبه 15آبان ماه ساعت 10 صبح از شبكه سه سيما پخش مي شود.

سريال جابربن حيان ، سال گذشته درقالب يك مجموعه 14 قسمتي در شبكه الكوثر صدا و سيما توليد و از شبكه سه سيما پخش شد.

در اين سريال هنرمندان سرشناسي چون اكبر عبدي، حسن جوهر چي ، زيبا بروفه ، انوشيروان ارجمند و ... به ايفاي نقش پرداخته اند. تهيه كننده اين سريال محمد تقي انصاري و كارگردان آن جواد افشار است.
 
داستان اين مجموعه با شروع خلافت عباسيان و به قدرت رسيدن منصور دوانيقي و دور تازه اي از سرکوب و خفقان عليه علويان آغاز مي شود.
در اين شرايط با تدبير امام جعفر صادق (ع) نهضت علمي شيعيان به صورت پنهاني به فعاليت خود ادامه مي دهد و شاگردان آن حضرت در شهرهاي مختلف به نشر علم و حقايق اسلام و سنت پيامبر مي پردازند.

جابربن حيان يکي از شاگردان برجسته آن حضرت در شاخه هاي مختلف علوم طبيعي از جايگاه ممتازي برخوردار است.

زندگي علمي و پرفراز و نشيب اين دانشمند و بررسي شرايط اجتماعي آن دوره تاريخي مضمون اين سريال است. هجرت جابربن حيان و ماجراهاي اين سفرها بستر داستاني اين مجموعه تلويزيوني است.

"ابو موسی جابربن حیان" در کوفه به دنيا آمد، وي شیمیدان،ستاره شناس بزرگ ایرانی است كه با تحقیقات خود پیشرفت های بسياري در علوم به وجود آورد.

در دایرهَ المعارف بریتانیکا ذکر شده که جابربن حیان علوم پنهانی را از امام صادق(ع) یاد گرفت.وی درباره اسطرلاب مطالبی را نوشته است.از کارهای مهمی که جابر در زمینه علم کیمیا انجام داده آن است که اصل عناصر یونانی را تغییر داده و اظهار کرده است که از آن عناصر تنها دو جوهر به نام گوگرد و زیبق به وجود می آید.

آزمایشگاه شیمی جابر تا دو قرن از دید مردم پنهان بود تا اینکه زمانی که می خواستند در شهر کوفه در نزدیکی دروازه دمشق بنایی بسازند آزمایشگاه وی را کشف کردند.جابر بیشتر عمر خود را در آزمایشگاه بسر برد. وی در آنجا به تجزیه و ترکیب مواد گونان می پرداخت با توجه به همین مسئله می توان او را از اولین دانشمندان اسلامی که علم شیمی را بر پایه آزمایش و تحقیق بنا کردند نام برد.

وی در زمینه رنگها تحقیقات و کشفیات جالبی ارائه كرده است.حدس زده اند که وی به خاصیت رادیواکتیو هم پی برده است.وی روشهایی را برای استخراج و تصفیه فلزات مطرح کرده است.

اين دانشمند ايراني نگارش و تاليف بيش از 35 كتاب را بر عهده داشته كه از مشهورترین آنها می توان به "الزیبق"،"الرکن"،"الاحجار"، "القمر" و "واحدالاول" اشاره كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها