شنبه ۴ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۱
100 رباعی امروز منتشر می‌شود

«در آستانه تازه شدن» عنوان کتابی با مقدمه و گزینش سیدعلی میرافضلی و دربرگیرنده 100 رباعی برگزیده امروز است. این کتاب توسط انتشارات سپیده‌باوران مراحل نشر را طی می‌کند.\

میرافضلی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: کتاب «در آستانه تازه شدن»(100 رباعی برگزیده امروز) با انتخاب من به سفارش انتشارات سپیده‌باوران مشهد تا مرداد امسال منتشر می‌شود.

وی با اشاره به گزینش رباعی‌های سه دهه اخیر در این مجموعه ادامه داد: این اثر در مجموعه شعرهای 100 عنوانی این انتشارات به چاپ می‌رسد. تاکنون کتاب‌هایی چون 100 شعر طنز و 100 شعر اعتراض در این مجموعه منتشر شده‌اند.

این شاعر درباره چگونگی انتخاب رباعی‌ها در این کتاب توضیح داد: انتخاب رباعی‌های این مجموعه جنبه موضوعی نداشته و بیشتر نمایه‌ای از حرکت رباعی در این سه دهه اخیر بوده است. معیار دیگر در انتخاب رباعی‌ها نیز زیبا‌یی‌شناسی آن‌ها بود. علاوه بر این مقدمه‌ای بر کتاب نوشته و سیر حرکت رباعی را توضیح داده‌ام.

وی توضیحاتی درباره قالب رباعی از آغاز تا امروز ارائه و تشریح کرد: پس از انقلاب رویکرد تازه‌ای به قالب‌های سنتی از جمله رباعی ارائه شد و شاعرانی چون سیدحسن حسینی، سلمان هراتی، قیصر امین‌پور، محمدرضا سهرابی‌نژاد و یونس قنبری حرکت‌هایی را در حوزه رباعی در دهه 60 آغاز کردند.

میرافضلی افزود: برهمین اساس دوران طلایی رباعی رقم خورد که تلفیق مضامین آیینی، انقلابی و اجتماعی با فضای شعر امروز در آن دیده می‌شد. در اواخر دهه 60 بنا بر دلایل مختلف این حرکت سیر نزولی طی کرد.

وی به حرکت دوباره این قالب اشاره و تصریح کرد: پس از حدود هشت سال خمودگی در این قالب از نیمه دهه 70 قالب رباعی مجددا جان تازه‌ای گرفت و با شاعرانی چون بیژن ارژن، ایرج زبردست و جلیل صفربیگی وارد مسیر جدیدی شد.

این مصحح ادامه داد: در دهه 80 این قالب استمرار یافت و شاهد احیای دوباره این قالب کهن بودیم. تمامی این جریان‌ها به اختصار در مقدمه کتاب توضیح داده شده است. در گزینش 100 رباعی نیز بیشتر شاعرانی مدنظر بوده‌اند که به احیای این قالب کهن کمک کرده‌اند.

وی درباره تعداد شاعران و نمونه اشعار آن‌ها که در این کتاب آمده است توضیح داد: باتوجه به نقش و اهمیت شاعران حداکثر پنج رباعی و حداقل دو رباعی برای این کتاب برگزیده‌ام. به‌طور کلی نمونه رباعی‌های 30 شاعر در این مجموعه آمده است.

سیدعلی میرافضلی متولد 1348 در رفسنجان و فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است. از جمله آثار او می‌توان به مجموعه شعرهای «تقویم برگ‌های خزان»، «گنجشک ناتمام»، «رباعیات خیام در منابع کهن»، «گوشه تماشا»(مروری بر جریان رباعی معاصر از 1300 تا 1382)، تصحیح«رباعیات فکری مشهدی»، تصحیح «رباعیات سنایی غزنوی» و تصحیح «رباعیات حامد بن ابی‌الفخر اوحدالدین کرمانی» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط