پنجشنبه ۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۹
هندی ها از کتاب هنری کیسینجر عصبانی هستند

کتاب جدید هنری کیسینجر وزیر خارجه اسبق آمریکا که به تازگی با عنوان «درباره چین» منتشر شده، احتمالا به خاطر چاپ بعضی نقشه ها و مطالب، مناقشه برانگیز خواهد شد._

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از دی.ان.ای ایندیا، در کتاب کیسینجر نقشه ای چاپ شده که منطقه کشمیر را که مورد مناقشه هند و پاکستان است، بخشی از پاکستان نشان می دهد و همچنین دو منطقه «آروناچال پرادش» و «آکاسی چین» را که در دست هندی ها است، به عنوان منطقه مورد مناقشه طرفین به تصویر کشیده است. هنوز مقام های رسمی هند واکنشی به این موضوع نشان نداده اند ولی منابع دولتی به طور غیر رسمی گفته اند که ترسیم نادرست نقشه هند را مد نظر دارند.

کتاب «درباره چین» به تازگی در هند توسط انتشارات «آلن لین» از زیرمجموعه های « پنگوئن بوک» منتشر شده، ولی مسئولان این انتشارات می گویند که هیچ نامه ای در اعتراض به این موضوع از دولت هند دریافت نکرده اند و اظهار نظری هم در این مورد نمی کنند.

آنطور که دی.ان.ای ایندیا نوشته، به نظر می رسد کیسینجر در کتاب خود در مورد مناقشات مرزی بیشتر طرف چین را گرفته است، از جمله اینکه او تاکید می کند چین روابط دیرینه ای با تبت داشته که به قرن سیزدهم و غلبه مغولستان بر تبت و سرزمین چین بر میگردد. به نوشته کیسینجر، این موضوع باعث تماس های تنگاتنگ سیاسی بین چین و تبت شده است.

او همچنین معتقد است که ادعای هند بر دو منطقه «آروناچال پرادش» و «آکسای چین» نتیجه مرزکشی هایی است که انگلیسی ها انجام داده اند. کیسینجر می نویسد: «هنگامی که هند اعلام استقلال کرد، دست از ادعای سرزمینی انگلیس برنداشت. این ادعاهای سرزمینی شامل منطقه آکسای چین و همچنین خطوطی بود که توسط مک موهان در همه نقشه ها مشخص شده بود.»

به عقیده کیسینجر جنگ چین و هند نتیجه سوء تفاهم و قضاوت نادرست طرف هندی بود که باعث طرح «سیاست رو به جلو» هند و کلید خوردن حمله به چین شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها