شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۶
افسر سابق سیا بازجویی‌هایش را کتاب کرد

یک افسر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا( سیا) در کتابی جدید که به زودی منتشر خواهد شد، روند بازجویی‌های سیا را شرح داده است.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از سی.ان.ان، «گلن.ال. کارل» مامور سابق سیا که مسئول ارشد مبارزه با تروریسم در دوره جورج بوش بوده در کتاب «آموزش بازجویی» که اوایل ماه جولای(اواسط تير) منتشر خواهد شد، نحوه بازجویی‌های سیا از عناصر ارشد القاعده را شرح داده و تاکید می‌کند که تقریبا همه ارزیابی های سیا درباره این گروه تروریستی و همچنین جنگ علیه تروریسم اشتباه بوده است.

کارل که در سال 2007 بازنشسته شده،مقدمه کتابش را اینطور شروع می‌کند: «من یک جاسوس هستم، جاسوسی که قوانین را شکسته، دست به دزدی زده و هر روز درباره همه چیز دروغ گفته است: به خانواده‌ام، به همکارانم و به هر کسی که دور و برم هست، دروغ گفته‌ام. در واقع من هیچ موقع آن چیزی نبوده ام که گفته ام و تقریبا هیچ کاری را که ادعای انجام آن را داشته ام، انجام نداده ام. بعضی وقت‌ها آمریکایی نبوده ام ولی از عمیق ترین امید های افراد برای به خدمت گرفتن اعتمادشان استفاده کرده ام و آنها هم چیزی را که حکومتم از من خواست فراهم کرده‌اند.»

این جاسوس سپس شرح 30 سال زندگی اش به عنوان یک جاسوس آمریکایی را شرح داده است. در شرح حال او به عنوان یک بازجوی سیا که از مظنونین تروریسم اعتراف می‌گرفته، چگونگي انجام اين كار از همین حالا بحث برانگیز شده است. 

او همچنین در گفت و گوی جدیدی که با نیویورک تایمز انجام داده، فاش می‌کند که دولت بوش از «جان کول» یکی از کارشناسان آمریکایی مخالف جنگ عراق جاسوسی می‌کرد تا شخصیت او را مخدوش نماید. 

او گفته که کاخ سفید لااقل دوبار از مقام های اطلاعاتی امریکا خواست تا درباره «جان کول» استاد دانشگاه میشیگان و از منتقدان جدی جنگ عراق اطلاعات حساس جمع آوری کنند تا او را به نحو مقتضی تخریب نماید. سیا روز جمعه با صدور بیانیه‌ای این ادعا را رد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها