شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۴
براي ادامه حيات ناچار به كاهش شمارگانيم!

رييس موسسه مجمع ذخاير اسلامي با اشاره به اين كه شمارگان آثار چاپي اين مركز كه به نشر فهارس نسخه‌هاي خطي، اسناد شرعي و مردمي مي‌پردازد، از 500 تا 1000 نسخه به 110 نسخه كاهش مي‌يابد، گفت: براي تداوم فعاليت در اين حوزه ناچار به كاهش شمارگان آثاريم.\

حجت‌الاسلام سيدصادق حسيني‌اشكوري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره توضيح داد: به دليل اين كه اين آثار آن‌چنان كه شايسته است در ميان عموم شناخته شده نيستند، با چاپ آنها در شمارگان بالا ناچار به نگهداري نسخه‌هاي فراواني در انبارها مي‌شديم تا به تدريج به فروش برسند. همچنين به دليل اين كه موسسه ما غيرانتفاعي است و هيچ جنبه انتفاعي ندارد، براي تداوم حيات موسسه ناگزير به نشر آثار در شمارگان پايين شديم.

وي گفت: در سراسر دنيا سيستم‌هايي وجود دارند كه اين دسته از آثار را از ابتداي فرايند توليد حمايت مي‌كنند. حتي موسسات خصوصي نيز توجه ويژه‌اي به چنين اقداماتي دارند، اما ما تنها موسسه خصوصي محسوب مي‌شويم كه به صورت مداوم در عرصه كارهاي فرهنگي به تهيه و نشر فهارس نسخه‌هاي خطي، اسناد شرعي و مردمي نظير گردآوري فهرست‌هاي ازدواج، نكاح، بيع‌نامه‌ها، وقف‌نامه‌ها، صورت حساب‌ها و ... حتي در كتابخانه‌هاي شهرها و كشورهاي ديگر توجه داريم.

دبیر و سخنگوی انجمن فهرست‌نگاران نسخه‌هاي خطي ايران با طرح اين پرسش كه «چرا از ميان حدود 7000 مركز نشر، ناشر ديگري چنين اقداماتي را انجام نمي‌دهد؟» گفت: از آنجا كه اقتصاد نشر يكي از مهم‌ترين مولفه‌هاي فعاليت در اين عرصه است، ناشران ديگر به دليل بازگشت اندك سرمايه در اين بخش فعاليت زيادي انجام نمي‌دهند. 

اشكوري با تاكيد بر اين كه با چنين وضعيتي نمي‌توانيم وضعيت آينده نشرمان را پيش‌بيني كنيم، اظهار كرد: با وجود آن كه اكنون نيز افراد زيادي ارزش تهيه و نشر چنين آثاري را مي‌دانند و اهل اين آثار استفاده‌هاي خوبي از آنها دارند، ناچاريم به تعداد مراكز و موسساتي كه فعاليت‌هاي بيشتري در اين زمينه انجام مي‌دهند، 110 نسخه منتشر كنيم. 

وي يادآور شد: موسسه مجمع ذخاير اسلامي، فهرست كتابخانه‌هاي «چشمه رحمت» كه متعلق به شهر قاضي‌پور هند است را در نوبت چاپ دارد. همچنين نخستين جلد فهرست كتابخانه شخصي‌ام با عنوان «كتابخانه شخصي سيدصادق حسيني‌‌اشكوري» كه پيش‌بيني مي‌شود انتشار آن تا چهار جلد ادامه يابد و جلدي ديگر از فهارس كشور تركيه كه پيش از اين دو جلد آن منتشر شده بود، در شمارگان 110 نسخه در نوبت نشر قرار دارند. 

اشكوري گفت: با وجود آن كه نسخه‌هاي اسلامي و ايراني فراواني در كشور تركيه موجودند و همگان به ارزشمندي اين آثار و پژوهش بر آنها تاكيد دارند، متاسفانه فرد يا موسسه در اين وادي فعاليت نمي‌كند. ما پيش از اين دو جلد از مجموعه «كتابخانه كوپرلي در استانبول» را به چاپ رسانديم. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط