شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۹
شرح 100 غزل نخست دیوان «شمس تبریزی» منتشر شد

کتاب «شرح یکصد غزل اول از دیوان شمس تبریزی» نوشته فائزه پاریز زنجانی به شرح و توضیح صد غزل نخست دیوان شمس اختصاص دارد. این کتاب توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، پاریز زنجانی درباره این کتاب گفت: این اثر پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد من بوده است و باتوجه به تحقیقات جامع انجام شده در این پروژه تحقیقاتی، آن‌را در قالب کتاب منتشر کرده‌ام.

وی در ادامه توضیح داد: این کتاب در سال 88 برای انتشار در اختیار حوزه هنری قرار گرفت و شرح صد غزل نخست «دیوان شمس» به همراه معانی لغات، شرح برخی از ابیات دشوار و تلمیحاتی از آیات و روایات موجود در اشعار را شامل می‌شود.

این نویسنده از «دیوان شمس»به عنوان مجموعه‌ای، از اشعار پیچیده یاد و تشریح کرد: در این اثر به دلیل عشق فراوان مولانا به شمس، مولوی غرقه در بداهه‌خوانی‌های زیبایی شده است. برهمین اساس شاید خواندن این اثر برای هر خواننده‌ای آسان نباشد.

وی درباره شیوه توضیح و تشریح غزل‌ها اظهار داشت: در آغاز ابیات غزل ارائه شده و سپس وزن و معنای ابیات به همراه توضیحی درباره عبارات مشکل آمده است.

پاریز زنجانی با اشاره به منابع به‌کار گرفته شده در تدوین این اثر افزود: برای توضیح و تفسیر این غزلیات از منابعی چون «مناقب العارفین» اثر محمد افلاکی، «مکتب شمس» نوشته سید‌ابوالقاسم انجوی شیرازی، «با کاروان حله» اثر عبدالحسین زرین‌کوب،«موسیقی شعر» نوشته محمدرضا شفیعی‌کدکنی، «گزیده غزلیات شمس» اثر سیروس شمیسا و «تاریخ ادبیات صفا» نوشته ذبیح‌الله صفا استفاده کرده‌ام.

فائزه پاریز زنجانی فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد رشته ادبیات فارسی است.

کتاب «شرح یک صد غزل اول از دیوان شمس تبریزی» از تولیدات مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در 340 صفحه، قطع رقعی، شمارگان دو هزار و 500 نسخه و قیمت چهار هزار و 900 تومان منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط