پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۰
فرید زکریا چاپ دوم «جهان بعد از آمریکا» را به بازار فرستاد

چاپ دوم کتاب پر فروش « جهان پس از آمریکا» نوشته فرید زکریا، خبرنگار و نویسنده آمریکایی با بازنگری کامل و به روز شده به بازار آمد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از سی.ان.ان، فرید زکریا در کتاب سال 2008 خود نوشته بود که ما همین حالا شاهد شکل‌گیری جهان پس از آمریکا هستیم و اگر شکی در این مورد وجود داشت، حوادث توفانی 3 سال اخیر این شک و تردیدها را برطرف کرده است. 

حالا با گذشت 3 سال از چاپ اول این کتاب پر فروش، زکریا با نسخه به روز و کاملا بازنگری شده کتابش بازگشته و با اصرار و ابرام بیشتری بر صحت گفته‌هایش تاکید می کند. او معتقد است که تغییر جهت قدرت از آمریکا به کشور های دیگر با سرعت بیشتری در حال وقوع است و در نتیجه باید اثرات آن را بررسی کرد.

زکریا در چاپ جدید کتابش می‌نویسد: «بلندترین ساختمان جهان اکنون در دبی و ثروتمندترین مرد، مکزیکی و بزرگ‌ترین شرکت تجاری در چین قرار دارد. بزرگ‌ترین هواپیمای دنیا در روسیه و اوکراین ساخته می‌شود، پیشروترین پالایشگاه در هند و بزرگ‌ترین کارخانه‌ها همگی در چین هستند... بزرگ‌ترین تولید کننده و فروشنده فیلم، بالیوود است نه هالیوود. حتی بزرگ‌ترین فعالیت ورزشی آمریکا یعنی خرید و فروش نیز، جهانی شده است. از بین 10 بازار بزرگ تجاری دنیا، فقط یکی در آمریکا قرار دارد، در حالی که بزرگ ترین بازاز تجاری، یعنی دونگوان در چین است.»

به عقیده فرید زکریا، علاوه بر رشد اقتصاد های غیر آمریکایی در سایر نقاط جهان، تصاعد احساس ملی گرایی در قدرت های روبه ظهور و همچنین انقلاب‌های خاورمیانه‌ای که منعکس کننده عزم ملت ها برای شکل دادن به آینده خودشان است، دو متغیر دیگری هستند که منعکس کننده تغییر جهت قدرت از آمریکا محسوب می شوند. او می‌نویسد:«این وضعیت آمریکا را در معرض یک چالش بی‌مانند قرارداده است. در حالی که ما هنوز در یک جهان تک ابرقدرتی با زبان نظامی سخن می‌گوییم، توزیع قدرت در سایر حوزه‌های فرهنگی، صنعتی، آموزشی و مالی شروع به تغییر جهت کرده است... در حالی که کشورهای دیگر رشد می‌کنند، نقش محوری آمریکا در حال محدود شدن است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها