یکشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۰
انتشار مستندات چگونگي فرار جنايتكاران نازي

یک پژوهشگر دانشگاه هاروارد در کتابی جدید مدعی شده که شمار زیادی از جنایتکاران نازی و همدستان آنها با کمک واتیکان و صلیب سرخ جهانی از محاکمه گریخته‌اند.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ونگور سان، جرالد اشتناچر در کتاب جدید خود که ماه جولای با عنوان «نازی‌ها در حال گریز: چگونه پیروان هیتلر گریختند؟» منتشر می‌شود، با استناد به پرونده های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سایر پرونده هایی که مربوط به دوران جنگ جهانی دوم است، ادعا کرده که چیزی حدود 8 هزار نفر از جنایتکاران نازی و همدستان آنها با استفاده از مدارک جعلی و همچنین هویت مبدل به کشورهای دیگر از جمله کانادا و انگلیس گریخته‌اند.
 
این پژوهشگر که سال ها وقت خود را صرف تحقیق درباره هسته‌های آلمان نازی کرده، با استفاده از اسناد تازه از طبقه بندی خارج شده تلاش کرده که روش‌های فرار جنایتکاران نازی از جمله افسران اس.اس، مقام‌های حزب سوسیالیست آلمان و سایر جنایتکاران نازی و همدستان آنها را بررسی کند. او مدعی است که واتیکان و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در طراحی مدارک جعلی به این افراد کمک کرده‌اند.

این نویسنده در عین حال معتقد است که ابعاد گریز این جنایتکاران که البته بسیاری از آنها اکنون دیگر زنده نیستند، بسیار گسترده‌تر از چیزی است که او در کتاب خود بیان کرده و بررسی برخی مواد به خاطر گذشت زمان ناممکن است. اشتناچر در گفت و گویی با پست مدیا گفته که فرار سازماندهی شده این جنایتکاران برای دوران ما که جهان همچنان از وجود جنایتکاران جنگی مانند راتکو ملادیچ رنج می‌برد، حاوی درس و تجربه است. راتکو ملادیچ مسئول قتل هزاران مسلمان بالکان ایت، چند روز قبل دستگیر شد.

الیته اشتناچر در کتاب خود که انتشارات آکسفورد آن را منتشر خواهد کرد ادعا نکرده که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ عمدا به فرار جنایتکاران نازی کمک کرده بلکه معتقد است که بیشتر موارد کمک، به خاطر نیات انساندوستانه برای کمک به میلیون‌ها آواره بعد از جنگ انجام شده است. او در عین حال در کتاب خود نوشته است:« اسناد مسافرتی که توسط کمیته( صلیب سرخ) صادر می‌شد، به هزاران نفر از نازی‌ها، جنایتکاران جنگی و همدستانشان از سراسر اروپا اجازه می‌داد از دستان عدالت فرار و در شمال و جنوب آمریکا، اسپانیا و خاور نزدیک پناه بگیرند.»

این نویسنده اتریشی الاصل در عین حال معتقد است که بسیاری از روحانیون کلیسای واتیکان، دانسته کمک سازماندهی شده به نازی‌ها را هدایت کرده‌اند آن هم با این نگاه که باید در مقابل کمونیست‌های بدون خدا نبرد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها