جمعه ۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۴
كاربرد روش‌هاي تصميم‌گيري چند شاخصه در علم جغرافيا

كتاب «كاربرد روش‌هاي تصميم‌گيري چند شاخصه در علم جغرافيا» نوشته دكتر مهدي پورطاهري براي دانشجويان رشته جغرافيا و برنامه‌ريزي روستايي در مقطع كارشناسي ارشد به كوشش انتشارات سمت منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتاب «كاربرد روش‌هاي تصميم‌گيري چند شاخصه در علم جغرافيا» كوشش مي‌كند تا با استفاده از روش‌هاي كمي و كيفي در قالب انواع مثال‌ها در حوزه‌هاي متفاوت جغرافيا شامل برنامه‌ريزي روستايي، برنامه‌ريزي شهري، جغرافياي سياسي و جغرافياي طبيعي، بستر مناسبي براي شناسايي، انتخاب، طبقه‌بندي، مكان‌يابي، اولويت‌بندي و ارزيابي پديده‌هاي جغرافيايي در قالب الگوريتم‌هاي تفصيلي مبني بر انتخاب، فرمول‌بندي‌هاي مدل و نيز تفسير نتايج با تأكيد بر مدل هاي تصميم‌گيري‌هاي چند شاخصه‌اي را ارايه كند.

مؤلف كتاب اميدوار است اين كوشش گامي براي بسط و توسعه رشته جغرافيا در سطح كشور باشد.كتاب حاضر براي دانشجويان رشته جغرافيا و برنامه‌ريزي روستايي در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري به‌عنوان منبع فرعي دروس «كارگاه برنامه‌ريزي روستايي»، «تحليل مكاني فضايي مسائل توسعه روستايي» و «روش‌ها و مدل‌هاي مكان‌يابي روستايي» تدوين شده است.

در مقدمه اين كتاب آمده است: هم اينك حوزه وسيعي از فعاليت‌هاي پژوهشي و عملياتي در رشته‌هاي مختلف جغرافيا را مباحث مرتبط با مسائل تصميم‌گيري تشكيل مي‌دهند. هر زمان كه دانشجوي رشته جغرافيا با فعاليت‌هايي از قبيل شناسايي، طبقه‌بندي، انتخاب، ارزيابي، مكان‌يابي و يا اولويت‌بندي مواجه شود در واقع با مسأله تصميم‌گيري روبه‌رو است. 

بدين‌ترتيب تصميم‌گيري عنصر اصلي تحليل‌هاي مكاني و فضايي در مطالعات جغرافيايي و مهارت‌هاي مرتبط با آن از خصيصه‌هاي اصلي موفقيت يك جغرافي‌دان در فرايند برنامه‌ريزي محسوب مي‌شود.

تصميم‌گيري در واقع طريقه عمل در مسيري خاص براي نيل به اهداف مطلوب تعريف شده تا بدين ‌طريق گزينه‌اي مناسب در ميان انواع گزينه‌ها انتخاب شوند. در مطالعات جغرافيايي فرايند تصميم‌گيري به صورت نظام‌مند و سلسله‌مراتبي با تعريف مسأله آغاز و سپس با تعيين الزامات، تبيين اهداف، شناسايي گزينه‌ها، تعريف شاخص‌ها، انتخاب ابزار تصميم‌گيري و ارزيابي جهت رتبه‌بندي گزينه‌ها به اتمام مي‌رسد.

در اين فرايند روش‌ها و مدل‌هاي متفاوتي براي تصميم‌گيري به كار گرفته مي‌شود كه يكي از بارزترين آنها استفاده از مسايل مبتني بر تصميم‌گيري‌هاي چند معياره شامل مدل‌هاي تصميم‌گيري چندهدفه و چندشاخصه است. در فرايند تصميم‌گيري‌هاي چند شاخصه كه به صورت حسي و ذهني انجام مي‌گيرد مي‌توان پديده‌هاي جغرافيايي را به صورت گزينه‌ها و شاخص‌هاي تبيين‌كننده آنها را با اعمال ضرايب اهميت هر شاخص در قالب ماتريس ارزيابي طراحي و آنگاه از طريق بهره‌گيري از انواع روش‌هاي تصميم‌گيري‌هاي چند شاخصه اقدام به رتبه‌بندي گزينه‌ها كرد. بدين‌ترتيب در روش‌هاي تصميم‌گيري‌هاي چند شاخصه اولويت‌ها در قالب كاركردها و وزن‌ها مطرح شده و به طور مستقيم در رابطه با شاخص‌ها به دست مي‌آيند.

چاپ نخست كتاب «كاربرد روش‌هاي تصميم‌گيري چند شاخصه در علم جغرافيا» در 232 صفحه و بهاي29000 ريال به كوشش سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاه‌ها (سمت) منتشر شده و در اختيار دانشجويان و علاقه‌مندان رشته جغرافيا قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها