سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۱
«ارباب و برده» هگل؛ از ديدگاه سه متفكر معاصر فرانسه

«ديويد شرمن» در كتاب «خودآگاهي هگلي و پساساختارگرايان فرانسوي» ديدگاه دلوز، باتاي و لكان را درباره مبحث «ارباب و برده» هگل بررسي مي‌كند. اين اثر به فارسي ترجمه شده است./

محمدمهدي اردبيلي، مترجم كتاب، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار كرد: مبحثي در انديشه هگل وجود دارد كه به «ارباب و برده» معروف است. اين مبحث از آن جهت شهرت دارد كه ماركس در طرح نظرياتش به آن اشاره مي‌كند. ماركس از بحث «ارباب و برده» براي روشن كردن رابطه سرمايه‌دار و كارگر استفاده كرد.

وي اين كتاب را شامل ديدگاه‌ها و بررسي‌هاي ژيل دلوز، ژرژ باتاي و ژاك لكان، سه متفكر متاخر فرانسوي، درباره اين بحث هگل برشمرد.

اردبيلي ادامه داد: اين سه متفكر با طرح ديدگاه‌هايشان درباره مبحث «ارباب برده» هگل، آن را نقد كرده‌اند يا به هگل پاسخ داده‌اند.

وي درباره سويه فكري اين سه متفكر و نسبت فكري‌شان با ماركس يادآور شد: شايد بتوان باتاي و دلوز را دو متفكر داراي گرايش‌هاي چپي دانست، اما لكان يك روانكاو است و از زاويه تخصص خود به بحث هگل مي‌پردازد.

اين مترجم درباره نوع نگاه ماركس به بحث «ارباب و برده» هگل و برجسته كردن آن گفت: به يقين، ماركس اين بحث را در درون گفتمان خودش مطرح كرد. او در جايي گفته است «پديدارشناسي روح هگل روي سر ايستاده و ما بايد آن را روي پا بايستانيم.» يعني ماركس با روش خاص خود اين مبحث را طرح كرد و ما نيز از دريچه نگاه وي با آن آشنا شديم.

اردبيلي در پايان يادآور شد: بررسي رابطه ماركس و هگل، بحثي جدي و علمي را مي‌طلبد و نمي‌توان آن را تنها در چند جمله خلاصه شرح داد.

كتاب «خودآگاهي هگلي و پساساختارگرايان فرانسوي» مجوز نشر را دريافت كرده است و از سوي انتشارات رخدادنو منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط