شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۷
نياز به تغيير متون علوم ‌انساني بر مبناي ضرورت‌هاي جامعه

حسن اكبري‌ بيرق، مولف حوزه علوم انساني و مدرس دانشگاه با اشاره به اينكه تغيير سرفصل‌ها و متون درسي حوزه علوم انساني بايد بر اساس نيازهاي واقعي جامعه و دانشجويان صورت گيرد، افزود: اين تغييرات نبايد برمبناي جهت‌گيري سياسي و مديريتي رخ دهد._

دكتر حسن اكبري‌ بيرق در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) عنوان كرد:‌ تغيير سرفصل‌هاي علوم انساني نبايد از بالا به پايين صورت گيرد؛ به اين معنا كه براي تغيير سرفصل‌ها، بخشنامه از سوي مسوولان صادر شود و بر اساس آن كتاب‌ها و مباني تغيير كند بلكه اين تغييرات با توجه به نظرات استادان و دانشجويان و شناسايي نيازهاي واقعي جامعه صورت گيرد.

وي تصريح كرد: تغيير متون درسي و سرفصل‌ها طرح حساسي است كه سرنوشت يك جامعه و نسل را مشخص مي‌كند و عدم برنامه‌ريزي و اجراي صحيح آن، آثار منفي در جامعه دارد.

اين مدرس دانشگاه سمنان با تاكيد بر اينكه تغييرات متون تاريخ و ادبيات رشته علوم انساني در مقطع دبيرستان مناسب نبوده است، توضيح داد: اين تغييرات كيفيت متون درسي مدارس را كاهش داده است. 

نويسنده كتاب «مقدمه‌اي بر فلسفه» افزود: اساتيد دانشگاه‌ها براي انتخاب منابع مناسب و ارزنده حوزه علوم انساني در دانشگاه‌، نقش به سزايي ايفا مي‌كنند، چرا كه مي‌توانند متون مناسب را به دانشجو معرفي كنند اما در مجموع اكنون روند گزينش كتاب‌هاي مناسب در سيستم آموزش و پرورش كشور مطلوب نيست.

اين مدرس دانشگاه درباره وضعيت ترجمه‌ كتاب در حوزه علوم انساني نيز گفت: به استثناي تعدادي كتاب خاص كه ترجمه‌هاي مناسبي در حوزه علوم انساني به شمار مي‌روند، وضعيت ترجمه كمي آشفته است و نظارت دقيقي بر آن نمي‌شود.
 
وي افزود: ترجمه‌ها نيازمند بازنگري بر اساس نياز علمي و كنوني دانشگاه‌ها هستند، زيرا بي‌توجهي به وضعيت ترجمه‌ عاملي براي بدفهمي و كژفهمي يك نسل از مباحث علوم غرب و دنياي عرب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها