یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۹
پوتين؛ از جاسوس تازه‌كار تا قدرت برتر روسيه

مترجم كتاب «روسيه در عصر مواجه محدود؛ پوتين و ظهور روسيه» گفت: ميشل اشتورمر، نويسنده كتاب معتقد است روسيه به شدت تحت ‌تاثير شخصيت و انديشه‌هاي پوتين است و در انتخابات آتي روسيه، پوتين به قدرت نخست اين كشور تبديل خواهد شد.\

علي‌اكبر عبدالرشيدي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار داشت: عنوان اين كتاب گوياي تعريف سياست خارجي روسيه مبتني بر رويارويي محدود است كه پس از پايان جنگ سرد در روابط روسيه با كشورهاي اروپايي و ايالات متحده اروپا به وجود آمد.

وي با اشاره به اين كه كتاب حاضر به تشريح تاريخچه زندگي و فعاليت‌هاي نظامي،‌ امنيتي، اطلاعاتي و سياسي ولاديمير پوتين، نخست‌ وزير كنوني روسيه مي‌پردازد، افزود: نويسنده اين كتاب استاد تاريخ روسيه در دانشگاه‌هاي آلمان است و نتيجه تحقيقات و مطالعات سي ساله خود درباره روسيه را در بررسي شخصيت پوتين ارايه كرده است.

عبدالرشيدي با تاكيد بر اينكه نويسنده كتاب بارها با پوتين ملاقات داشته، يادآور شد: وي به كرات ارزيابي خود از شخصيت پوتين را كه زماني سرهنگ سرويس اطلاعاتي (ك.گ.ب) اتحاد شوروي، زماني رييس جمهور و امروز نيز نخست‌وزير روسيه است، ارايه مي‌كند.

وي با بيان اين كه بخش قابل توجهي از كتاب مربوط به صنعت گاز در روسيه است، افزود: بزرگ‌ترين صنعت گاز طبيعي جهان در روسيه و مديريت سياسي با مديريت اقتصادي و صنعتي گاز روسيه ارتباط تنگاتنگ دارد. در اين كتاب چگونگي ظهور پوتين، ‌تكوين و تكامل شخصيت وي از يك جاسوس تازه‌كار در سن‌پترزبورگ تا رييس جمهور روسيه تشرح شده تا آنجا كه دگرديسي مقامات سابق (ك.گ.ب) در نظام كنوني سياسي، اقتصادي روسيه تشريح و رييس جمهور كنوني (مدودف) را عامل مستقيم پوتين در كرملين تعريف مي‌كند.

مترجم كتاب «روسيه در عصر مواجه محدود» در ادامه افزود: نويسنده اين كتاب اعتقاد دارد كه در انتخابات آتي روسيه جاي پوتين و مدودف تغيير مي‌كند و پوتين مي‌تواند بار ديگر قدرت ظاهر و پنهان خود را در روسيه اعمال كند. اين نويسنده معتقد است كه روسيه به شدت تحت ‌تاثير شخصيت و انديشه‌هاي پوتين است كه در راس هرمي از افسران سابق اطلاعاتي اتحاده شوروي، اين كشور را اداره مي‌كند و روسيه مفلوك و تحقير شده تحويل گرفته از كمونيست‌هاي سابق به قدرتي اقتصادي و مدعي قدرت سياسي جديد تبديل مي‌شود.

وي با بيان اين كه متن اصلي كتاب به زبان‌ انگليسي در سال 2009 منتشر شد، توضيح داد: مخاطب اصلي كتاب دانشجويان رشته‌هاي تاريخ به ويژه تاريخ روسيه، جنگ سرد،‌ روابط شرق و غرب و اروپا و دانشجويان و استادان علوم سياسي و روابط بين‌الملل و از همه مهم‌تر، دست‌اندركاران طراحي و مديريت صنعت گاز ايران خواهند بود.

مترجم كتاب در پايان افزود: كتاب «روسيه در عصر مواجه محدود» در 370 صفحه از سوي انتشارات سروش منتشر و براي نخستين بار در بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران عرضه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط