چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۳
كتاب‌شناسي جامع ابن‌سينا به بازار كتاب آمد

مركز نشر دانشگاهي به‌تازگي كتاب‌شناسي جامعي درباره ابن‌سينا منتشر كرده است. در اين كتاب‌شناسي فهرست جامعي از همه ترجمه‌هاي آثار ابن‌سينا به زبان‌هاي لاتين و همچنين بيش از 2300 مقاله و كتاب درباره‌ ابن‌سينا گردآوري شده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اين كتاب همراه با پيشگفتار انگليسي دكتر رامين خانبگي در 600 صفحه تدوين شده است.

«كتاب‌شناسي ابن سينا» از دو فصل اصلي كه به‌ترتيب به معرفي «نوشته‌هاي ابن‌سينا» به زبان‌هاي گوناگون و «نوشته‌هاي پيرامون ابن‌سينا» مي‌پردازد، نمايه منابع و نمايه نام‌ها تشكيل شده است. 

ابن سينا در دنياي غرب با نام Avicenne‌ (فرانسوي) و Avicenna (انگليسي) و به‌عنوان استاد مسلم طبابت شهرت دارد. همان‌طور كه در پيشگفتار انگليسي كتاب آمده است، تاثير شگرف ابن‌سينا در دنياي غرب با دو كتاب مهم «قانون» و «شفا» موجب تحول علم طب در اروپاي رنسانس شد. نخستين ترجمه كتاب قانون به لاتين در سال‌هاي بين 1150 تا 1187 ميلادي صورت گرفت و از اين دوران نزديك به هشتاد ترجمه گزينشي از بخش‌هايي از كتاب باقي مانده است درحالي‌كه ابن‌سينا همچنان موضوع پژوهش‌هاي آكادميك غرب باقي مانده و انتشار مقالات تازه غربي درباره ابن‌سينا در دهه كنوني خود مويد اين نكته است.

فصل نخست كتاب‌شناسي جامع ابن‌سينا با عنوان «نوشته‌هاي ابن‌سينا» به معرفي 326 ترجمه موجود از آثار اين دانشمند ايراني از قرن پانزدهم تا قرن بيست و يكم اختصاص دارد و در فصل دوم با عنوان «نوشته‌هاي پيرامون ابن‌سينا» 2342 مقاله و كتاب درباره ابن‌سينا كه طي سال‌ها توسط محققان و متخصصان مختلف نگاشته شده‌اند، آمده است. نمايه الفبايي نام‌ها و كتاب‌هاي مورد ارجاع اين مجموعه بخش‌هاي پاياني اثر را تشكيل مي‌دهند. 

چاپ نخست «كتاب‌شناسي جامع ابن‌سينا» تاليف رامين خانبگي توسط مركز نشر دانشگاهي با شمارگان 500 نسخه به‌تازگي منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها