پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۰
اسناد ناگفته‌هايي از زندگي زنان در دوره مشروطه

كتاب «اسناد بانوان در دوره مشروطيت دوره دوم و سوم مجلس شوراي ملي» كه به زودي از سوي انتشارات كتابخانه مجلس منتشر مي‌شود، در شمار معدود آثاري است كه اطلاعاتي را درباره نحوه زندگي، ميزان سواد، مسايل اقتصادي، مشكلات اجتماعي و نحوه تفكر زنان اين دوره بر اساس داده‌هاي تاريخي عنوان مي‌كند.\

فاطمه ترك‌چي، پژوهشگر اسناد كه تدوين اين كتاب را برعهده داشته است، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضمن بيان اين مطب، عنوان داشت: اين اثر را با همكاري علي ططري، رييس مركز اسناد كتابخانه مجلس و بر اساس مجموعه اسناد آرشيوي كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي به رشته تحرير آوردم.

وي با اشاره به اين كه اين اسناد براي نخستين بار منتشر خواهند شد، درباره اسناد اين مجموعه و نحوه توليد آنها گفت: بخش اعظم اين سندها شامل نامه‌ها، عرايض و شكايات زنان از مسايل و مشكلات اجتماعي‌اند. در شرايطي كه آنها دستشان از همه جا كوتاه مي‌شد و شكايتشان از طريق عدليه و ... راه به جايي نمي‌برد، نامه‌اي به نمايندگان خود در مجلس مي‌نوشتند و استمداد مي‌كردند.

ترك‌چي پراكندگي موضوعي اين نامه‌ها را از نكات جالب اسناد اين مجموعه خواند كه بر اساس آنها مي‌توان به اطلاعات زيادي دست يافت و اظهار داشت: از اين رو، پژوهشگران مطالعات زنان به لحاظ سياسي، اجتماعي، ‌اقتصادي و حقوقي مي‌توانند از داده‌هاي اين نامه‌ها و اسناد استفاده كنند.

پژوهشگر حوزه اسناد با اشاره به اندك اطلاعاتي كه از دوره مشروطه وجود دارد، يادآور شد: اسناد اين كتاب علاوه بر آن كه گوشه‌هايي از تاريخ اجتماعي ايران را در دوره مشروطه آشكار مي‌سازند، اطلاعات جالب توجهي درباره زنان اين دوره تاريخي عنوان مي‌كنند كه بر اساس آنها مي‌توان به سنجش ميزان آگاهي، شرايط زندگي زنان در دوره مشروطه و ... دست يافت.

وي با اشاره به كم‌سوادي و بي‌سوادي كه در اين دوره تاريخي وجود داشته است، نكته جالب توجه را ارايه پيشنهاداتي مبني بر اصلاحات سياسي و اقتصادي از سوي زنان به نمايندگان مجالس دوره دوم و سوم مجلس شوراي ملي عنوان كرد و گفت: بررسي اين اسناد بخش‌هايي از مشكلات زنان را در جريان استبداد كبير و جنبش‌هاي مشروطه منعكس مي‌كنند.

كتاب «اسناد بانوان در دوره مشورطيت دوره دوم و سوم مجلس شوراي ملي» را انتشارات كتابخانه مجلس شوراي اسلامي در حجمي بيش از 400 صفحه در نوبت چاپ دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط