سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۷
اسناد منتشر نشده دلاوري‌هاي مردم گيلان در عصر مشروطه

گيلان از مناطقي به شمار مي‌آيد كه در سال‌هاي مشروطه و در مقابله با تهاجم روس‌ها رخدادهاي بزرگي را پشت سر نهاد. بر اين اساس، مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي تصميم دارد «اسناد گيلان را از ادوار دوم تا پنجم مجلس شوراي ملي» را در قالب طرح پژوهشي بررسي و مكتوب كند.\

علي ططري، رييس مركز اسناد كتابخانه مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره عنوان داشت: طي دو سال گذشته طرح‌هاي پژوهشي مختلفي از سوي اين مركز با موضوع عصر مشروطه به پژوهشگران و مولفان گوناگون واگذار شد تا با تدوين، دسته‌بندي و ارايه تحليل‌هايي از اين اسناد گوشه‌هايي از تاريخ ملي ايران را روشن سازند.

وي افزود: اسناد گيلان از جمله بخش‌هايي بود كه با وجود اهميت فراوان اطلاعات آن، در طرح‌هاي پژوهشي مغفول مانده بود. از اين رو، با يكي از استادان دانشگاهی با نام دكتر عباس پناهي گفت‌وگوهاي نخستين براي تدوين اثري مكتوب در حوزه «بررسي اسناد گيلان در ادوار دوم تا پنجم مجلس شوراي ملي» انجام شد.

نويسنده و پژوهشگر تاريخ معاصر ايران با اشاره به اين كه قرار است اين طرح تا يك سال آتي به اتمام رسد و نتايج آن در قالب كتابي از سوي كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي منتشر شود، گفت: گيلان در سال‌هاي مشروطه از جمله كانون‌هاي مبارزه عليه استبداد بود و مانند ساير شهرهاي بزرگ نظير تهران، تبريز و اصفهان در اين تحول تاريخي ايفاي نقش كرد. همچنين مردم اين سرزمين در برابر تهاجمات روس‌ها دلاوري‌هاي فراواني از خود نشان دادند.

ططري از سهم اصلي مردم اين سرزمين در برابر استعمارگران به قيام ميرزا كوچك‌خان اشاره كرد و عنوان داشت:‌ همچنين در اين مجموعه تعدادي از نامه‌ها، عرايض مردم منطقه، اسناد اداري و دواير دولتي و ... جاي دارند، اسناد و مداركي كه تاكنون در جايي منتشر نشده‌اند و در آرشيو كتابخانه مجلس از آنها نگهداري مي‌شد.

دبير شوراي ارزيابي مركز اسناد كتابخانه مجلس با بيان اين كه اميدواريم اين مجموعه بتواند در تحقيقات، پژوهش‌ها و تاليفات آتي كمك فراواني به محققان و نويسندگان داشته باشد، گفت: ‌با مطالعه اين اثر مي‌توان تاحدي به تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و همچنين سياست خارجي ايران در اين منطقه پي‌برد. انعكاس اين مطالب از اهميت بالايي برخوردار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط