دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۸
يافته‌هاي نو درباره تاريخ هخامنشيان بررسي مي‌شود

«يافته‌هاي نو درباره تاريخ هخامنشيان» عنوان نشستي تخصصي است كه با نگاهي به منابع كهن و نويافته، تاريخ هخامنشيان را بررسي مي‌كند. در اين نشست بهرام روشن‌ضمير، پژوهشگر فرهنگ و تاريخ ايران سخن مي‌گويد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در ادامه سلسله نشست‌هاي تخصصي موسسه فرهنگي هنري جمشيد جاماسيان، بهرام روشن ضمير، پژوهشگر فرهنگ و تاريخ ايران به بررسي «يافته‌هاي نو درباره تاريخ هخامنشيان» مي‌پردازد. 

تا چندين دهه‌ پيش شيوه‌ مورخان غربي در بررسي تاريخ هخامنشيان، تنها بازگويي روايات نويسندگان كلاسيك يوناني و پذيرش كمابيش كامل و دربست آن‌ها بوده بدون آن كه به انگيزه‌ها و اغراض راويان آن‌ها توجه كنند اما در اين نشست به نويافته‌هايي از دوران هخامنشي مي‌پردازيم.

فهم و تحليل رويدادها و مناسبات تاريخي آن دوران بر مبناي تئوري‌ها و ايدئولوژي‌هاي جديد بوده است؛ متأسفانه شماري از نويسندگان داخلي نيز با پيروي نسنجيده از همين نوع تأليفات يوناني‌گرايانه و ايدئولوژيك يكسره بي‌اعتبار، و يا با تكرار افسانه‌هاي تاريخي باستان‌پرستانه، گاه از اين سوي بام فروافتاده‌اند و گاه از آن سوي بام! 

با اين وجود از دهه‌ 1980 ميلادي به بعد، برخي پژوهشگران تاريخ ايران با بازنگري در مباني پژوهشي و روش‌شناختي خود كوشيدند يكسونگري و جانب‌داري را در بهره‌گيري از منابع تاريخي كنار بگذارند و در مقابل، با استفاده‌ افزون‌تر از منابع شرقي (ميان‌روداني ـ ايراني) و تحليل رويدادهاي تاريخي با اتكا به جهان‌بيني شرقي و اصول هرمنوتيك (بررسي و فهم رويدادهاي تاريخي در چارچوب زماني ـ مكاني خود) تاريخ هخامنشيان را از نو تدوين و بررسي كنند.

نشست تخصصي «يافته‌هاي نو درباره تاريخ هخامنشيان» در موسسه فرهنگي هنري جمشيد جاماسيان برپا مي‌شود. علاقه‌مندان مي‌توانند براي شركت در اين نشست به نشاني خردمند شمالي، كوچه‌ شهيد اعرابي، شماره 4، طبقه دوم، مراجعه كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها