یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۹
انديشه شيعي توان درمان دردهاي فلسفه غرب را دارد

كتاب «فلسفه تطبيقي» از سوي انتشارت مطبوعات ديني منتشر مي‌شود. نويسنده اين كتاب معتقد است بسياري از مسايل فلسفه اسلامي هنوز به خوبي درك نشده‌اند، در حالي كه اين فلسفه توانايي درمان دردهاي فلسفه غرب را نيز دارد./

يحيي كبير، مدرس دانشگاه تهران و نويسنده اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به مقايسه و تطبيق فلسفه‌هاي اشراق، مشاء و متعاليه تطبيق در اين اثر اشاره كرد.

وي افزود: اين مقايسه و تطبيق با حاكميت انديشه علامه طباطبايي، آيت‌الله مطهري، آيت‌الله مصباح يزدي و دكتر مهدي حائري يزدي انجام گرفته است.

كبير به سابقه سي و هفت ‌ساله‌اش در مطالعه و تدريس فلسفه اشاره كرد و گفت: فلسفه را نزد استاداني كه در اين كتاب به نظرات‌شان استناد كرده‌ام، آموختم. از همين رو، نظرياتي كه از اين سال‌ها حاصل شد را نيز به برخي بخش‌هاي كتاب افزودم.

اين نويسنده تطبيق‌هاي فلسفي كتابش را در سه نحله انديشگي هستي‌شناسي، شناخت‌شناسي و انسان‌شناسي پي گرفته است.

كبير نظرات انديشمندان اسلامي معاصر به ويژه علامه طباطبايي را داراي كمال و جامعيت دانست و گفت: چنين تطبيقي كمك مي‌كند تا اين برتري‌ها خودشان را نشان دهند. ويژگي‌هاي اين فلسفه، رافع كمبودهاي فلسفه غرب نيز خواهد بود.

وي يادآور شد: فلسفه غرب دچار خلأهايي است. اين فلسفه درد دارد، اما درمان ندارد، در حالي كه درمان‌هاي آن در فلسفه اسلامي و نظريه‌پردازي‌هاي آن وجود دارند كه در اين كتاب نيز مطرح شده‌اند.

كبير ادامه داد: اين اثر به خوبي ثابت مي‌كند انديشه شيعه به اندازه‌اي از غنا و قدرت برخوردار است كه قادر به رفع پاره‌اي از كمبودهاي فلسفه غرب نيز هست.

وي افزود: من معتقدم بسياري از مسايل فلسفه اسلامي و كاركردهاي آن هنوز به خوبي كشف و درك نشده‌اند. نبود اين درك حتي سبب شده است نقصان‌هاي احتمالي اين فلسفه نيز شناسايي نشوند.

كتاب «فلسفه تطبيقي» از سوي انتشارات مطبوعات ديني در دست چاپ است و تا دو ماه آينده منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط