دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۰
کتاب مورد توجه سیا و پنتاگون اطلاعات ساختگی دارد

برنامه « 60 دقیقه » شبکه خبری سی.بی.اس آمریکا درستی حوادث مطرح شده در کتاب «سه فنجان چای» نوشته گرگ مورتنسون را زیر سوال برد. این کتاب یکی از كتاب‌هاي پرفروش آمریکایی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، بررسی‌های برنامه معروف «60 دقیقه» نشان می‌دهد که گرگ مورتنسون نویسنده کتاب «سه فنجان چای» از کتاب خود برای کسب اعتبار برای سازمان خیریه تحت مدیریت خود با عنوان «موسسه آسیای مرکزی» استفاده کرده است.

مورتنسون نه یک سیاستمدار آمریکایی است و نه یک نظامی یا فعال صلح؛ او یک کوهنورد آمریکایی است که در سال 1993برای فتح کوه‌های K2 به نقاط شرقی پاکستان سفر کرد ولی صعود ناموفق و مجروحیتش، او را به یک روستای کوچک در منطقه کشاند. کتاب «سه فنجان چای» که در سال 2006 چاپ شده نیز حاصل تجربیات حضور او در این روستا و منطقه و همچنین نگهداری و مهربانی روستانشینان با اوست. مورتنسون برای قدردانی از روستانشینان، به آنان قول داد که یک مدرسه برایشان بسازد ولی بر اساس اطلاعات ارایه شده در کتابش، تا کنون از طریق موسسه خیریه آسیای مرکزی در ساخت 131 مدرسه به آنان کمک کرده است که این مدارس 58 هزار کودک از جمله 44هزار دختر بچه را تحت پوشش آموزشی خود گرفته‌اند. البته این ادعایی است که موسسه خیریه آسیای مرکزی مطرح كرده است.
کتابی که این کوهنورد آمریکایی نوشته بین نظامیان آمریکایی مورد توجه زیادی قرار گرفته زیرا آنها می‌گویند که این کتابی فقط حاصل خاطرات مورتنسون نیست، بلکه بازتاب رفتارها و عقاید جوامع محلی پاکستان و افغانستان است. استنلی مک‌کریستال فرمانده سابق سربازان آمریکایی در منطقه نیز کتاب مورتنسون را خوانده و گفته می‌شود که این کتاب تاثیر زیادی بر نوع نگرش نظامیان آمریکایی در منطقه داشته است.

با این وجود، بررسی های برنامه «60 دقیقه» نشان می دهد که بسیاری از مسایل مطرح شده در کتاب واقعی نیست از جمله اینکه مدارسی که موسسه خیریه آسیای مرکزی ادعا می کند آنها را در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان ساخته یا اصلا وجود خارجی ندارند و یا اینکه توسط افراد دیگری ساخته شده‌اند. این بررسی ها همچنین نشان می دهد که مورتنسون نه تنها در جریان کوهنوردی‌اش گم نشده بلکه نه در سال 1993 بلکه در سال 1994 از روستای کوچک ادعا شده در کتابش بازدید كرد.

مورتنسون در واکنش به ادعاهای مطرح شده علیه کتابش، آنها را رد کرده و می‌گوید که کتاب را با اهداف انسان دوستانه و با همکاری فرد دیگری به نام «دیوید اولیور رلین» نوشته است. او در جوابیه ای که توسط موسسه خیریه آسیای مرکز منتشر شد، تاکید کرد:«من اطلاعات ارایه شده در کتابم و همچنین فعالیت‌های سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) برای تقویت جوامع محلی و ساخت مدارسی را که بیش از 60 هزار دانش آموز را آموزش داده‌اند، آماده ارایه دارم.»

ناشر کتاب نیز روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده که این انتشارات در چاپ کتاب‌ها اصل را بر راستگویی نویسندگانش می گذارد و از لحاظ قراردادی هم آنها متعهد به چنین کاری هستند. لازم به ذکر است که این کتاب تا کنون 3 میلیون جلد فروش داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها