دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۶
«ایران در شعر معاصر تاجیکستان» منتشر شد

کتاب «ایران در شعر معاصر تاجیکستان» نوشته علی‌اصغر شعردوست، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، با ویرایش حسن قریبی، پژوهش‌گر فرهنگستان زبان و ادب فارسی، توسط انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی فرهنگستان زبان وادب فارسی، این کتاب علاوه بر مقدمه شعردوست و قریبی، شش فصل و واژه‌نامه‌ای را در پایان کتاب شامل می‌شود.

«پیوند دوستی»، «زبان فارسی، ایرانیان و تاجیکان»، «فرهنگ، تاریخ و مشاهیر ایران‌زمین»، «در ستایش شهرها و جای‌های ایران»، «با شاعران و چهره‌های معاصر ایران»، «انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) در شعر تاجیک» عنوان فصل‌های این کتاب هستند.

شاعران معاصر تاجیکستان در این کتاب تصویری از سرزمین فرهنگ‌پرور ایران در برابر چشمان خواننده ترسیم می‌کنند. این تصویر به‌گونه‌ای است که گویی خود بخشی از همین سرزمین‌ هستند.

خواننده در این اثر با نام و شعر شاعران یکصد سال اخیر تاجیکستان در قالب‌های گوناگون شعری آشنا می‌شود.

شعردوست در مقدمه این کتاب نوشته است: «این اثر نمونه‌ای از شعر چند دهه گذشته تاجیکستان به شمار می‌آید و خواننده گلچینی از شعر معاصر تاجیک را پیش چشم دارد.»

وی در ادامه آورده است: «این اشعار گزیده‌ای هستند که به‌منظور تکمیل پژوهش «چشم‌انداز شعر معاصر تاجیک» تهیه شده است.»

قریبی، ویراستار کتاب نیز در مقدمه آورده است: «در کنار شعرهای استوار ادبیات معاصر تاجیک، گاه اشعاری از برخی شاعران، به‌ویژه شاعران سده بیستم، دیده می‌شود که در قیاس با ادبیات معاصر ایران از نظر ساختار تفاوت‌های فراوانی دارند. اما با توجه به ویژگی‌های درونی و زمان سروده شدن آن‌ها، نشانه‌ای از قدرت مانایی زبان و ادبیات فارسی در میان تاجیکان و اوج عسرت شاعران در زمان حکومت شوراهاست که آن را باید از شاخصه‌های شعر تاجیک به شمار آورد.»

کتاب «ایران در شعر معاصر تاجیکستان» در 384 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه و بهای 80 هزار ریال(جلد شومیز) و 90 هزار ریال (جلد گالینکور) توسط انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده ‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط