پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
تدوين موسيقي پنج قوم توسط بهمن كاظمي

بهمن كاظمي، پژوهشگر و دبير شوراي پژوهش موسيقي مقامي و محلي فرهنگستان هنر، از تدوين و چاپ موسيقي اقوام «عرب»،‌ «تركمن»،‌ «آذري»، «لر» و «بلوچ» خبر داد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، پس از انتشار پنج جلد كتاب «موسيقي قوم كرد»، «موسيقي ايلام»، «موسيقي تالش» هر سه به همراه لوح فشرده تصويري، كتاب «گلبانگ سربلندي» مباني تحليل و بررسي آوازهاي ايراني و «سلسله موي دوست» حاوي عكس، بهمن كاظمي پنج جلد كتاب ديگر را براي چاپ در موسسه تاليف، ترجمه و نشر آثار هنري (متن) آماده چاپ كرده است.

كاظمي گفت: پنج جلد كتاب «موسيقي قوم عرب»،‌ «موسيقي قوم تركمن»،‌ «موسيقي قوم آذري»، «موسيقي قوم لر» و «موسيقي قوم بلوچ» آماده چاپ است. در اين آثار محدوده‌هاي جغرافيايي اين اقوام شناسايي و ويژگي موسيقي به لحاظ وقايع تاريخي و جغرافيايي بررسي شده‌ است. پس از مباحث نظري وارد گونه‌هاي موسيقي شده و آن را تقسيم‌بندي كرده‌ام. گونه‌هاي رايج موسيقي اين مناطق هم آوانگاري شده و به همراه لوح فشرده تصويري ارايه خواهد شد.

وي ادامه داد: به موسيقي اين اقوام با جزيي‌نگري نگاه شده و به اندازه يك پاراگراف درباره داستان موزيكال موسيقايي توضيح داده شده است. اين داستان‌ها خود مي‌تواند منبعي براي پژوهشگران باشد تا دقيق‌تر روي اين مطالب تحقيق كنند.

كاظمي افزود: اميدوارم شرايطي پيش آيد تا به سمتي برويم كه يكسري پژوهشگر را آموزش دهيم تا به مباحث تخصصي جزيي‌تر‌ نگاه كنند.

كاظمي قبل از اينكه خواندن و نوشتن را فرا بگيرد به واسطه شرايط محيطي يعني متولد شدن در كرمانشاه با موسيقي آشنا ‌مي‌شود و از همان كودكي موسيقي سنتي را آموزش مي‌بيند. وي در 21 سالگي مقدمات الكترونيك را آموخت و با مقوله صوت و فيزيك اصوات آشنا شد و با فراگيري اين علم به بازسازي صفحات قديمي پرداخت. وي اين كار را از مناطق كرمانشاه، ايلام و كردستان آغاز كرد و بيشتر بر مسايل سنتي موسيقي متمركز ‌ماند و اين فعاليت را تا سال 75 ادامه ‌داد.

اين محقق در ادامه فعاليت خود هشت قوم ايراني «تالش»،«آذري»، «لر»،«كرد»،«عرب»،«بلوچ»،«تركمن» و «فارس» را شناسايي كرده  است. 

كاظمي طي پنج سال يعني از سال 78 تا 83 با حضور مداوم در بين اقوام و فيلمبرداري با دوربين دي‌وي‌كم حدود سه هزار نوار از انواع موسيقي مانند لالايي، كودكان، نغمه‌هاي كار، حماسي، آوايي، آييني، ‌عزا، مذهبي و خانقاهي را جمع‌آوري كرده و سپس براي ادامه تحصيلات به مالزي رفت و طي پنج سال، دو تمدن بزرگ چين و هند را از نظر موسيقي مورد بررسي قرار داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط