چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۷
سه کتاب جدید پورنامداریان در راهند

«گزیده مخزن‌الاسرار»، شرح و تصحیح «منطق‌الطیر» با همکاری محمود عابدی، همراه تعلیقاتی جامع و همچنین «شرح و تحلیل داستان‌های رمزی سهروردی» سه اثر جدید پورنامداریان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهند بود. وی ‌اکنون تصحیح و شرح کامل «مخزن الاسرار» را در دست دارد./

پورنامداریان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره آثار جدیدش گفت: یکی از کتاب‌ها «گزیده مخزن‌الاسرار نظامی گنجوی» است. تصحیح و شرح این اثر را با همکاری مصطفی موسوی انجام داده‌ام.

وی ادامه داد: این کتاب توسط انتشارات علمی و فرهنگی‏ مراحل انتشار را طی می‌کند. البته شرح کامل «مخزن‌الاسرار» در دست انجام است که در آینده ارائه می‌شود. این تصحیح براساس شش نسخه معتبر از این اثر صورت می‌گیرد.

این پژوهش‌گر به تصحیح و شرح «منطق‌الطیر عطار نیشابوری» اشاره و تصریح کرد: تصحیح این اثر براساس پنج نسخه معتبر «منطق‌الطیر» و با همکاری محمود عابدی انجام شد. همچنین کتاب با تعلیقات و توضیحاتی جامع همراه شده است و آن‌را برای چاپ به انتشارات سمت سپرده‌ام.

وی افزود: انتشارات علمی نیز «شرح و تحلیل داستان‌های رمزی سهروردی» را از من در دست چاپ دارد.

به نظر می‌رسد این اثر دکتر پورنامداریان را بتوان ادامه‌ای بر برخی آثار مهم وی چون «رمز و داستان‌های رمزی در ادب فارسی» ارزیابی کرد. 

در سال 89 دو کتاب پورنامداریان تجدید چاپ شدند که این آثار نیز در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ارائه می‌شوند.

وی درباره این کتاب‌ها اظهار داشت: ویرایش جدید و چاپ سوم «خانه‌ام ابری است : شعر نیما از سنت تا تجدد» در 456 صفحه توسط انتشارات مروارید ارائه شد. در این کتاب سعی کرده‌ام از کار نیما و میراث شعری او به اجمال تصویری دقیق و راستین ارائه کنم.

این استاد زبان و ادبیات فارسی در پایان یادآور شد: «رمز و داس‍ت‍ان‌ه‍ای‌ رم‍زی‌ در ادب‌ ف‍ارس‍ی»(ت‍ح‍ل‍ی‍ل‍ی‌ از داس‍ت‍ان‌ه‍ای‌ عرفانی‌- ف‍ل‍س‍ف‍ی‌ اب‍ن‌‌س‍ی‍ن‍ا و س‍ه‍روردی»‌ دیگر کتابی است که تجدید چاپ شد.

تقی پور‌نامداریان متولد ۱۳۲۰ در همدان است. وی در سال ۱۳۵۸ در حالی که فعالیت‌های خود را در آموزش و پرورش ادامه می داد موفق به دریافت درجه دکتری از دانشگاه تهران شد. 

او در حال حاضر استاد زبان و ادبیات فارسی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است و در زمینه نقد ادبی و عرفان فعالیت ویژه‌ای دارد. می‌توان او را پیرو مکتب کلاسیسیسم دانست؛ چراکه بیشتر به بررسی شعر کلاسیک فارسی پرداخته است.

کتاب‌ها و مقالات منتشر شده و همچنین کارهای ناتمام او به ۳۶ اثر می‌رسند. 

«تاملی در شعر احمد شاملو»،«درس فارسی برای فارسی‌آموزان خارجی»، «خانه‌ام ابری است»، «در سایه آفتاب»(شعر ف‍ارسی‌ و ساخت‌شکنی‌ در شعر مولوی)‌، «داستان پیامبران در کلیات شمس»(ش‍رح‌ و ت‍ف‍س‍ی‍ر ع‍رف‍ان‍ی‌ داس‍ت‍ان‌‍‌ها در غ‍زل‌‍‌های م‍ول‍وی‌)، «س‍ف‍ر در م‍ه»، «عقل سرخ» شرح و تاویل داستان‌های رمزی سهروردی به انضمام سه داستان رمزی ابن‌سینا»، «دی‍دار ب‍ا س‍ی‍م‍رغ»‌ ش‍ع‍ر و ع‍رفان‌ و ان‍دی‍ش‍ه‌ه‍ای‌ ع‍طار» و مجموعه شعر «ره‍روان‌ بی‌برگ»‌ از جمله آثار پورنامداریانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط