چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۸
معرفی 300 نام ايراني درياي خزر

تازه‌ترين كتاب عبدالرحمان عمادي، با نام «چندصد نام درياي خزر» به زودي منتشر مي‌شود. به گفته عمادي، اين كتاب دربرگيرنده بيش از 300 نام درياي خزر است كه اغلب آن‌ها از واژه‌هاي كهن متون باستاني ايران و پهلوي مشتق و در اين كتاب ريشه‌شناسي شده‌اند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عمادي كه سال گذشته(89) پنج كتاب «دوازده گل بهاري»، «خوزستان در نامواژه‌هاي آن»، «آسمانكت»، «لامداد» و «حمزه آذرك و هرون الرشيد(در آيينه دو نامه)» را از سوي نشر «آموت» راهي بازار كتاب كرد، امسال نام‌هاي ايراني درياي خزر در تاريخچه متون قديمي ايران و تحليل سرگذشت اين نام‌ها را در كتاب جديدش كه حاصل سال‌ها پژوهش او در زمينه زبانشناسي و فرهنگ مردم است، به دست چاپ سپرده است.
 
وي درباره اين كتاب گفت: بيش از 90 درصد اين نام‌ها ريشه ايراني دارند. از نظر فرهنگي سابقه ايراني‌ها و حضور آن‌ها در كنار اين دريا بسيار بيشتر از ديگر مليت‌هاست، ‌ضمن آنكه  هر كدام از اين نام‌ها خودشان منشا يك مقاله هستند. اين در حالي است كه  من تا به حال در منابعي مانند دايرةالمعارف بزرگ اسلامي بيشتر از 50 يا 60 نام براي درياي خزر نديدم.
 
اين پژوهشگر پيشكسوت با توضيح درباره مستندات اين نام‌ها اضافه كرد: همه اين اسامي داراي سند هستند و بخش وسيعي از آن‌ها از متون دوره پهلوي گرفته شده‌اند. اين دريا از روزگاران دور نام‌هاي بسياري داشته است و مردماني كه اطراف آن بودند، آن را به نام انتخابی خودشان مي‌ناميدند؛ همچنانكه برخي اوقات به نام‌هايي چون گيلان، طبرستان، آذربايجان، مازندران و غيره معروف بوده است.

وي در ادامه با توضيح درباره ريشه‌هاي كلمه «خزر» براي اين درياچه گفت: كلمه «خزر» يادگار دوران «كاستي»هاست كه از قديمي‌ترين مردمان ايران زمين هستند و اين كلمه در حقيقت «كسر» بوده كه «خزر» تلفظ مي‌شود. 

«چندصد نام درياي خزر»، كه حدود 600 صفحه است به زودي از سوي نشر «آموت» به چاپ مي‌رسد.

عبدالرحمن عمادي، حقوقدان، متولد بهمن 1304 خورشيدي در روستالي «اي ني» اشكور در خانواده‌اي از طايفه سادات ديلماني از نوادگان مشاهير ديلمي به دنيا آمد.

عمادي پس از تحصيل در مكتب‌خانه روستا، روانه رودسر، ‌رشت و قزوين شد و تحصيلات متوسطه را در اين شهرها گذراند. وي در زمان حكومت مصدق(1331) موفق به دريافت ليسانس قضايي از دانشگاه تهران شد.

عمادي همزمان با وكالت به پژوهش در مباحث ايرانشناسي روي آورد و بخشي از مقالاتش طي نيم قرن گذشته در مجلات معتبر منتشر شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط