یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۰
شناسايي كهن‌ترين دستگاه فلسفي ايران در «گاهان» اوستا

پژوهشگر حوزه فلسفه و نويسنده كتاب «زند گاهان» معتقد است كهن‌ترين بخش اوستا كه «گاهان» نام دارد، شامل قديمي‌ترين دستگاه فلسفي ايرانيان است._

دكتر شروين وكيلي، مدرس دانشگاه تهران و پيام نور و نويسنده اين كتاب، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اظهار كرد: در «گاهان» كه كهن‌ترين بخش اوستاست، انديشه‌اي فلسفي قابل برداشت است كه مي‌توان از آن به عنوان قديمي‌ترين دستگاه فلسفي متعلق به ايرانيان نام برد.

وي يادآور شد: در اين كتاب تنها از زاويه فلسفه به بررسي گاهان پرداخته‌ام، چرا كه حوزه كاري‌ام، فلسفه است.

مدرس دانشگاه تهران درباره ظرفيت‌هاي فلسفي اين بخش از اوستا گفت: يكي از نقاط شروع فلسفه، پرسش از موقعيت انسان در هستي است. شيوه پاسخ‌گويي به اين سوال با توجه به برخي معيارها، دستگاهي فلسفي را به وجود مي‌آورد. چنين دستگاهي در «گاهان» وجود دارد.

به گفته وكيلي همچنين مي‌توان «گاهان» را نخستين دستگاه فلسفي ايرانيان به شمار آورد. «گاهان» متعلق به قرون يازدهم تا دوازدهم، يعني سه‌هزار سال پيش از ميلاد است.

وي اين كتاب را در شمار مجموعه «اسطوره‌شناسي ايراني و بازخواني تاريخ فرهنگ ايران» خواند و گفت: بخش اسطوره‌شناسي اين مجموعه از دريچه فلسفه قابل بررسي است.

وكيلي اين مجموعه را مشتمل بر پنج مجلد معرفي كرد و افزود: عنوان «اسطوره‌شناسي پهلوانان ايراني» اين مجموعه سال گذشته منتشر شد و «زند گاهان» نيز در حال ويرايش است و ماه آينده منتشر مي‌شود.

وي افزود: «اسطوره‌شناسي ايزدان ايراني» تابستان امسال منتشر خواهد شد. «اسطوره‌شناسي انسان كامل» و «اسطوره‌شناسي آسمان شبانه» نيز عنوان دو مجلد ديگر از اين مجموعه‌اند كه هنوز به مرحله پاياني تدوين نرسيده‌اند. انتشار اين مجموعه را انتشارات شورآفرين بر عهده دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط