یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۴
بيماري‌هاي نادر غدد درون‌ريز به «دارو درماني» افزوده مي‌شود

دانشيار فارماكوتراپي دانشگاه علوم پزشكي تهران با بيان اينكه كتاب «دارودرماني بيماري‌هاي دستگاه غدد درون‌ريز» صرفا به تشريح بيماري‌هاي شايع پرداخته‌ است افزود: بيماري‌هاي نادر غدد در چاپ‌هاي بعدي به كتاب افزوده خواهد شد._

دكتر حسين خليلي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران‌ (ايبنا) با اشاره به اينكه اين نوشتار در ابتدا به بيماري‌هاي شايع غدد اندوكرين شامل ديابت، اختلالات تيروئيدي و بيماري‌هاي قشر آدرنال پرداخته است، افزود: ديابت شايع‌ترين اختلال متابوليك در كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه شناخته شده و براين اساس در اين كتاب مورد توجه جدي قرار گرفته است.

وي با اشاره اينكه براساس آمار، حدود 7/8 درصد جمعيت 26ـ 25 ساله ايراني مبتلا به ديابت هستند، افزود: در حاشيه دارودرماني، تغيير الگوي زندگي و رژيم غذايي بيماران ديابتي از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است.

خليلي در پاسخ به اين سوال كه در اين كتاب چه رويكردي براي درمان بيماران ديابتي مدنظر قرار داده است، افزود: تشريح وضعيت بيماران ديابتي به همراه طرح مباحث تغذيه و ورزش و دارو درماني در قالب نسخه در كتاب مورد توجه قرار گرفته است.

دانشيار فارماكوتراپي دانشگاه علوم پزشكي تهران با تاكيد بر اهميت شناسايي فرآورده‌هاي داوريي ضد قند ميان بيماران ديابتي اظهار داشت: داروهاي موجود در بازار ايران به لحاظ اثربخشي، انديكاسيون، عوارض جانبي و تداخلات در اين كتاب با يكديگر مقايسه شده‌اند.

وي در پاسخ به اين سوال كه مهم‌ترين و شايع‌ترين بيماري‌ها در حوزه غدد درون‌ريز چيست، توضيح داد: از بيماري‌هاي شايع و ويژه‌اي كه در اين كتاب نيز بدان پرداخته شده، اختلالات غده تيروئيد (كم‌كاري و پركاري) است. با توجه به نقش هورمون‌هاي تيروئيد در متابوليسم بدن و عملكرد مناسب قلبي ـ عروقي و مغزي تشخيص به موقع اين اختلالات اهميت زيادي دارد، در اين كتاب علاوه بر پرداختن به علائم بيماري كم‌كاري و پركاري تيروئيد به بحث دارودرماني نيز توجه شده است.

خليلي از جمله داروهاي پرمصرف در كشور را «كورتيكو استروئيدها» معرفي كرد و گفت: در اغلب موارد، تجويز اين داروها از طرف پزشكان عمومي غيرضروري است. با توجه به عوارض بالاي اين فرآورده‌ها بخشي از كتاب نيز به مصرف اين داروها اختصاص يافته است.

وي در پاسخ به اين سوال كه ضرورت اشاره به بيماري‌هاي زنان در كنار غدد درون‌ريز چه بوده است، اظهار داشت: هميشه بيماري‌هاي زنان با غدد و هورمون‌ها مرتبط است و بسياري از معضلات زنانگي با غدد دروني قرابت دارد. 

اين مولف حوزه پزشكي در اين باره اظهار داشت: دانش اغلب افراد جامعه و حتي پزشكان عمومي درباره باروري و نازايي اندك و  بسياري از داروهاي مورد استفاده در بيماري‌هاي زنان متنوع است و با توجه به تخصصي شدن رشته‌هاي پزشكي، كسب اطلاعات در اين زمينه‌ها براي تمام پزشكان ضروري است؛ بنابراين بخش دوم اين كتاب به طرح مباحث درباره بيماري‌هاي زنان، اختلالات قاعدگي، باروري و ناباروري، روش‌هاي ضدبارداري، كيست‌هاي تخمدان و آندومتريت اختصاص دارد.

وي مخاطبان اصلي اين كتاب را پزشكان عمومي به منظور نسخه‌نويسي دارويي و داروسازان دانست و گفت: هدف از نگارش اين كتاب، افزودن اطلاعات پزشكان عمومي براي آگاه‌سازي مردم جامعه است. پزشكان با استفاده از مطالب كتاب مي‌توانند توصيه‌هاي مفيدي براي درمان بيماري‌هاي غدد و زنان و زايمان ارايه دهند. 

خليلي در پايان گفت: برخي از مباحث در حوزه ژيگانتيسم‌ و آگرومگالي‌ها در چاپ‌هاي بعدي به كتاب افزوده خواهد شد.

كتاب «دارو درماني بيماري‌هاي دستگاه غدد درون‌ريز و زنان» در 292 صفحه، 2200 نسخه و بهاي 59 هزار ريال از سوي انتشارات ارجمند منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها