یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۵
تأليفات حوزه طب زنان نيازمند بومي‌سازي نيست

مترجم كتاب «طب زنان در عمل تليند 2008» با اشاره به يكسان بودن بيماري‌هاي زنان و انواع جراحي در جهان گفت: مباحث اين كتاب به جراحي زنان و مشكلات آن در تمام نقاط دنيا پرداخته و نيازمند بومي‌سازي نبوده است.

دكتر ميترا احمدسلطاني در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) گفت: كتاب طب زنان سال‌هاست كه در امتحان رزيدنتي پزشكي، مرجع تكنيك‌هاي تخصصي جراحي زنان است. متن لاتين اين كتاب ساده، اما داراي دشواري در فهم و شرح عمل است و به همين دليل نيز تاكنون توسط اساتيد دانشگاه به فارسي برگردان نشده است.

وي با اشاره به اينكه اين كتاب هم‌اكنون به تمام زبان‌هاي زنده دنيا ترجمه شده است، اظهار داشت: متن لاتين كتاب، نصيحت‌گونه است و دانشجو را گام به گام با نحوه عمل، نوع و روش جراحي آشنا مي‌كند. همچنين تصاوير، يكي از نكات قابل توجه و كليدي مولفان اين كتاب است. 

رزيدنت سال چهار دانشگاه علوم پزشكي گيلان با تاكيد بر اينكه متن لاتين كتاب در سه جلد ترجمه شده است، اظهار داشت: تاكنون دو جلد «طب زنان» منتشر شده و جلد سوم نيز تا پايان ارديبهشت ماه به همراه تشريح شش عمل جراحي و يك لوح فشرده به بازار كتاب مي‌آيد. لوح فشرده «طب زنان» شامل مباحث و تصاوير مورد نياز امتحان osce به صورت يك اطلس گويا است.

سلطاني با تاكيد بر اينكه ترجمه اين كتاب در دانشگاه‌ها بازخورد مناسبي داشته است، افزود: «جلد نخست» اين كتاب به جراحي عمومي، ترميم زخم و انواع برش‌هاي جراحي، «جلد دوم» به جراحي تخصصي زنان، رحم و فيبرم، جراحي‌هاي دستگاه‌هاي ژنيتال بيماري‌هاي مادرزادي، جراحي تخمدان و مشكلات زايمان و «جلد سوم» به شلي لگن و افتادگي رحم اختصاص يافته است.

وي در پاسخ به اين سوال كه علت جدا كردن مباحث كتاب در سه جلد چيست، اظهار داشت: كتاب درسي سنگين و قطور دانشجو را با مشكلاتي براي مطالعه مواجه مي‌كند، بنابراين جداسازي مباحث علاوه بر راحت‌تر شدن مطالعه، هزينه كمتري بر دوش دانشجو مي‌گذارد. به طول مثال جلد نخست اين كتاب كه مباحث عمومي‌تر را مطرح مي‌كند، براي دانشجويان رشته مامايي و جلد سوم براي متخصصان اورولوژي نيز قابل مطالعه است.

وي با اشاره به مراكز آموزشي تخصصي زنان در سراسر دنيا گفت: دانشگاه‌هاي بين‌المللي آمريكا، انگلستان و استراليا داراي مراكز بزرگي در حوزه زنان هستند و كتاب‌هاي ارزنده‌اي نيز در حوزه زنان به سراسر دنيا ارسال مي‌كنند. بسياري از مقالات اساتيد ايراني نيز در اين كتاب‌ها منعكس مي‌شود.

سلطاني، يكي از مشكلات تاليف كتاب‌هاي تخصصي را فقدان زيرساخت در حوزه پزشكي و دانشگاهي دانست و گفت: نگارش كتاب تاليفي در اين حوزه، سخت و نيازمند زيرساخت و مركزيت علمي است. متاسفانه اين مركزيت صرفا در چند كشور خاص وجود دارد و از اين كشورها نيز مقالات و كتاب به ساير نقاط دنيا منتشر مي‌شود. 

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا مباحث كتاب نيازمند بومي‌سازي بوده است، يادآور شد: كتاب نيازمند بومي‌سازي نبود، چرا كه تمام مشكلات و مباحث حتي در دورافتاده‌ترين مناطق براي جراحي در كتاب مورد توجه قرار گرفته است. البته انواع جراحي‌ها در اين كتاب با وجود سادگي، فهم دشواري مي‌طلبد. به همين منظور نويسندگان مي‌بايست عمليات جراحي را معمولي‌ و ملموس‌تر تشريح مي‌كردند.
 
جلد نخست «طب زنان» در 423 صفحه و بهاي 150 هزار ريال، ‌جلد دوم 702 صفحه و بهاي 210 هزار ريال از سوي جهاد دانشگاهي منتشر و جلد سوم در 400 صفحه و بهاي 170 هزار ريال به زودي منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها