یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵
کمبود مطالعه و کتابخوانی حاصل عملکرد مسئولان فرهنگی است/ هدیه کتاب می‌تواند جایگزین هزینه های میلیاردی سررسیدها شود

میزگرد «کتاب و کتابخوانی» با حضور دو نفر از نویسندگان کشوری استان یزد در دفتر ایبنا یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از یزد، نخستین میزگرد «کتاب و کتابخوانی» با حضور حجت‌الاسلام مظفر سالاری، نویسنده کتاب «دعبل و زلفا» و نویسنده کتاب سال یزد و همچنین حجت‌الاسلام شهاب‌الدین وحیدی مهرجردی در دفتر خبرگزاری ایبنا یزد برگزار شد.

حجت‌الاسلام مظفر سالاری در ابتدای این نشست گفت: برخی بیان می‌کنند که «مردم ما با مطالعه و کتابخوانی قهر هستند» چندان صحت ندارد و پاک کردن صورت مساله و فرار از مسئولیت است و ما معتقدیم که این حرفه‌ها از روی سیاه‌نمایی است.

وی افزود: متاسفانه همیشه اینطور بوده که ما به جای این که از مسئولان مطالبه کنیم و مطالبات طبیعی را برای دفاع از حق مردم دفاع کنیم، مستقیما همه کمبودها و نواقص را گردن مردم بیاندازیم.

 

حمایت مردم از کتاب‌ها مستلزم چاپ و توزیع مناسب آن‌ها است

نویسنده کتاب « دعبل و زلفا» بیان کرد: در این راستا من معتقدم که اگر کتاب خوبی چاپ شود به گونه‌ای که پاسخ به نیازها و ضروریات باشد و همچنین به زیبایی چاپ شده و تبلیغ خوب برای آن صورت گرفته و به صورت همگانی توزیع شود مطمئنا مخاطبین بالقوه آن را خریداری کرده و مطالعه می‌کنند.
 
حجت‌الاسلام سالاری یادآور شد: اگر از این کانال‌ها و با قیمت مناسب یک کتاب خوب در اختیار مردم صورت گیرد و ناشرین نیز طمع ورزی نکنند، حتما مردم ما نیز از آن استقبال می‌کنند.

وی گفت: اگرچه در جامعه امروزی مسائل معیشتی وجود دارد اما اگر کتاب خوبی در اختیار مردم قرار گیرد حتما مردم از آن استقبال خواهند کرد و خود نیز مبلغ آن می شوند.

این نویسنده یزدی با اشاره به آثار خود ادامه داد: کتاب «رویای نیمه شب» به چاپ 76  و «دعبل و زلفا» نیز به چاپ 40 رسیده است که ما سعی کرده‌ایم این ویژگی‌ها را رعایت کنیم و در این راه نیز جواب گرفته‌ایم.

حجت‌الاسلام سالاری بیان کرد: مردم ما کتاب خوبی را که بشناسند می‌خرند.

مردم ما در کتابفروشی‌ها نیازمند حضور یک متخصص و اهل فن هستند

وی بیان کرد: وقتی که یک فردی وارد کتابفروشی می‌شود، سرگردان است اما اگر یک نفر متخصص در محل کتابخوانی حضور داشته باشد و با مخاطبین وارد گفت‌و‌گو شود حتما مورد استقبال قرار می‌گیرد.
 

حجت‌الاسلام سالاری ارائه کرد: مردم ما فرهنگ کتابخوانی دارند و از کتاب‌های خوب نیز استقبال می‌کنند اما این نیز به عهده مسئولان است که از صدر تا ذیل حلقه‌های مفقوده را مورد توجه قرار دهند.

حجت‌الاسلام شهادب‌الدین وحیدی مهرجردی، نویسنده برتر یزدی نیز در این میزگرد گفت: این طور نیست که جوان و نسل امروز ما با مطالعه سر و کار نداشته باشد و قهر کرده باشد بلکه مشکل آن‌ها عدم معرفی کتاب خوب است.

نویسنده یزدی بیان کرد: ما نمی‌توانیم بگوییم که در مجموع افراد مطالعه نمی‌کنند بلکه ممکن است که در خانواده‌ها مطالعه خوب داشته باشند و این میانگین در سطح کشور می‌تواند بسیار نشانه های متفاوتی داشته باشد.
 
حجت‌الاسلام وحیدی مهرجردی یادآور شد: تعداد کتابخانه‌ها و افراد کتابخوان در کتابخانه‌ها و همچنین تعداد کلاس‌های با موضوع « کتاب و کتابخوانی» نشان دهنده اهل مطالعه بودن مردم استان یزد و به خصوص شهرستان‌های مختلف استان است.

وی گفت: این که چکار کنیم تا سطح مطالعه را افزایش دهیم و چکار کنیم که افراد را مطالعه بیشتری داشته باشند، بایستی به دنبال چاپ کتاب‌هایی باشیم که پاسخ به نیازها و اعتقادات مردم باشد.

این نویسنده یزدی ادامه داد: دومین راهکار نیز معرفی کتاب‌های خوب در سطح کشور و استان است .

متاسفانه به اندازه یک کارخانه از کتاب وکتابخوانی تبلیغ نمی‌شود

حجت‌الاسلام وحیدی مهرجردی بیان کرد: من برخی از مواقع دوستان میبدی خود را نقد می‌کنم که این شهر با وجود این که صنعتی است و تبلیغات کاشی و صنعت است اما متاسفانه در مورد کتاب برتر سال که از این شهرستان است حتی یک خط نوشته نشده است و اصلا کسی از آن خبر ندارد.

وی بیان کرد: متاسفانه آن اندازه که صنعت و تجارت برای جامعه ما مهم است، کتاب و کتابخوانی مهم نیست و این مشکلی بزرگ است.

هدیه کتاب بهترین جایگزین هزینه‌های میلیاردی سالنامه‌ها است

حجت‌الاسلام وحیدی مهرجردی ارائه کرد: ما در کارخانه‌ها و مراکز شاهدیم که سالانه تعداد زیادی سالنامه چاپ می‌شود و به افراد داده می‌شود و میلیاردها پول برای سالنامه هزینه می‌شود اما می‌توان با راهبری کردن، به جای سالنامه تعداد زیادی کتاب با هزینه های ارزان‌تر تهیه کرد و در اختیار مردم قرار دهیم.

وی افزود: مردم ما محتاج بسیاری از مطالب از کتاب‌های مفید هستند اما متاسفانه جایی این کتاب‌ها تبلیغ نمی‌شود و به سر رسید، نسبت به یک کتاب که حاصل سال‌ها و ماه‌ها بی‌خوابی و تلاش است، بیشتر توجه می‌شود.

نویسنده یزدی بیان کرد: ما باید فرهنگ مطالعه و تبلیغ کتاب را بالا ببریم.

وی افزود: مردم ما وقتی شاهد تبلیغات زیاد از کاشی و فوتبال و ... هستند طبیعتا به دنبال آن می‌روند.

نویسنده یزدی بیان کرد: ما اگر از نویسندگان و محققین استان یزد سوال کنیم که چه کتاب‌هایی بیشتر چاپ شده و برگزیده شده است هیچ اطلاعی ندارند که این به دلیل عدم تبلیغ کتاب‌ها است.

حجت‌الاسلام وحیدی مهرجردی یادآور شد: در استان یزد ما کمتر شاهد رونمایی از کتاب هستیم و کمتر یک بنر برای یک محقق زده می‌شود که این مشکلی برای جامعه است.
 

نیازهای مردم بایستی مورد توجه نویسندگان و مسئولان فرهنگی قرار گیرد

وی گفت: تعداد چاپ کتاب‌ها در استان یزد و برگزاری جشنواره‌های علمی بیان کننده سطح بالای مطالعه است اما متاسفانه توجهی به نیازهای مردم یزد در زمینه کتاب و کتابخوانی نشده است که اگر این را انجام دهند بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود.

این نویسنده یزدی ادامه داد: همانطور که ما در داروخانه نیاز به تجویز پزشک هستیم در زمینه کتابخوانی نیز نیازمند متخصص هستیم اما متاسفانه مردم ما متخصص کتاب و کتابخوانی را نمی‌شناسند و به جامعه معرفی نشده‌اند .

حجت‌الاسلام وحیدی مهرجردی بیان کرد: ما چقدر حاضر هستیم که اعتقادات خود را به صورت داستان بیان کنیم؟ که این‌ها می‌تواند برای ما در بحث تشخیص نیازهای مردم برای ترویج کتاب مهم و موثر باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها