شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
مقایسه نرخ سرانه مطالعه در جهان با مقایسه فعالیت‌ کتابخانه‌ها

برای بررسی جهانی میزان مطالعه جهانی شاخص‌هایی کلی وجود دارد که در بطن خود مواردی خاص را گنجانده و به صورت‌های هفتگی، ماهانه و سالانه اندازه‌گیری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از لیت هاب، با توجه به ظهور و گسترش رسانه‌های مدرن اما در برخی از کشورها مطالعه کتاب جایگزینی پیدا نکرده و هنوز هم به عنوان وسیله‌ای برای پیشرفت، گسترش دانش، فرهنگ و... عاملی مورد توجه است و دولت‌ها بسیار تلاش می‌کنند تا با روش‌های مختلف فضا را برای مطالعه بهتر و بیشتر فراهم کنند.
 
البته قبل از معرفی برخی از کشورها که در چند سال اخیر در زمینه مطالعات و کتابخوانی گوی سبقت را از کشورهای زیادی ربوده‌اند، باید گفت که در تمام کشورهای دنیا عده‌ای نگران کاهش سطح مطالعه کتاب‌های چاپی در رقابت با کتاب‌های الکترونیک و فضای مجازی هستند اما آن چیزی که مردم این کشورها را به سمت مطالعه می‌کشاند، میل به دانستن و نهادینه‌شدن فرهنگ مطالعه است. 
 
برای بررسی جهانی میزان مطالعه جهانی شاخص‌هایی کلی وجود دارد که در بطن خود مواردی خاص را گنجانده و به صورت‌های هفتگی، ماهانه و سالانه اندازه‌گیری می‌شود. در این بررسی مطالعه اخبار آنلاین، مجلات، کتاب‌های الکترونیکی و کتاب‌های چاپی در گروه‌ها سنی با جنسیت و تحصیلات متفاوت در نظر گرفته می‌شود.
 
عام‌ترین تعریف از سرانه مطالعه میانگین مدت زمان‌های مطالعه یک نفر در یک شبانه‌روز است؛ اما لزوماً همیشه این تعریف صادق نیست و می‌توان به جای مدت زمان از تعداد کتاب‌های خوانده شده یا تعداد صفحات خوانده‌شده در طول روز نیز برای تعریف سرانه مطالعه بهره برد.
 
در ساده‌ترین حالت می‌توان میزان مطالعه افراد یک جامعه در یک مدت زمان را با هم جمع نمود و بر تعداد افراد آن جامعه و تعداد روزهای در‌نظر‌گرفته‌شده تقسیم نمود. برای اندازه‌گیری، یک جامعه آماری در نظر می‌گیرند؛ متوسط مطالعه در آن جامعه را محاسبه نموده و به تمام جامعه تعمیم می‌دهند. البته عوامل دیگری نیز همچون تیراژ کتاب‌ها بر اندازه‌گیری سرانه مطالعه اثر دارد. پایین‌بودن سرانه مطالعه بر تولیدات فرهنگی و نویسندگان نیز به صورت عرضه و تقاضا اثر می‌گذارد.
 
یکی از تحقیقات آماری انجام شده در زمینه سرانه مطالعه سازمان فرهنگ شهرهای جهان وابسته به سازمان ملل متحد (WCCF ) سعی کرده ‌است بر اساس آمار امانت، عضویت و دیگر شاخص‌های کتابخانه‌ای تخمینی از میزان سرانه مطالعه انجام دهد. این سازمان از آمارهای اعلام‌شده توسط دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی استفاده کرده و میزان فعالیت کتابخانه‌ها را شاخصی برای میزان مطالعه مردم در شهرهای مختلف جهان قرار داده است.
 
این سازمان شهرهای مختلف جهان بر اساس فعالیت کتابخانه‌ها و میزان به امانت گرفتن مردم از کتابخانه‌ها در سال را طبق آمار زیر آورده است (اعداد میزان کتاب‌‌های امانت گرفته شده از کتابخانه‌های عمومی شهرهاست):
 
توکیو: 111.9
شانگهای: 86.2 میلیون
نیویورک: 56.3 میلیون
هنگ کنگ: 47.8 میلیون
لس آنجلس: 42 میلیون
سنگاپور: 33 میلیون
مسکو: 30.3 میلیون
تورنتو: 30.2 میلیون
ملبورن: 29.1 میلیون
پاریس: 28.3 میلیون
سئول: 26 میلیون
لندن: 25.8 میلیون
سیدنی: 17.7 میلیون
تایپه: 13.3 میلیون
سانفرانسیسکو: 10.8 میلیون
مونترال: 10.5 میلیون
کیپ تاون: 9.9 میلیون
آمستردام: 9.8 میلیون
ژوهانسبورگ: 9 میلیون
استکهلم: 8.4 میلیون
هلسینکی: 7.1 میلیون
چنگدو: 6.8 میلیون
وین: 6.1 میلیون
ورشو: 6.1 میلیون
دوبلین: 5.9 میلیون
مادرید: 3.8 میلیون
زوریخ: 3.6 میلیون
بوینس آیرس: 2.3 میلیون
ادینبورگ: 2.1 میلیون
اسلو: 1.3 میلیون
میلان : کمتر از یک میلیون
رم: نیم میلیون
استانبول: 4/. میلیون
لیسبون: 2/. میلیون
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها