یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
گزارش سال 2020 فدراسیون ناشران مستقل در قاره اروپا

فدراسیون ناشران و کتابفروشان اروپا (EIBF) با تاخیر گزارش خود از آمارهای سال 2020 کتابفروشان این قاره اعلام کرده که نشان می‌دهد در کشورهای مختلف دارای تفاوت‌های زیادی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو، فدراسیون ناشران و کتابفروشان اروپا (EIBF) با تاخیر گزارش خود از آمارهای سال 2020 کتابفروشان این قاره اعلام کرده که نشان می‌دهد در کشورهای مختلف دارای تفاوت‌های زیادی است. در آلمان وضعیت ناشران مطلوب است که در گزارش اتحادیه ناشران این کشور نیز قید شده بود؛ ولی تاثیر ویروس کرونا بر کتاب‌فروشی در قاره سبز تقریباً به سمت آمارهای منفی سوق پیدا کرده است.
 
لازم به ذکر است نزدیک به 25هزار ناشر و کتابفروش مستقل در قاره اروپا عضو این فدراسیون هستند و بسیاری از آمارهای مربوط به فروش و چاپ کتاب توسط ناشران مستقل در این قاره توسط این فدراسیون نظارت و رصد می‌شود.
 
گزارش جدیدی که توسط فدراسیون ناشران اروپا با هدف کمی‌سازی اثر پاندمی کووید-۱۹ بر ناشران اروپا منتشر شده، نشان می‌دهد که اثر این ویروس از لحظه‌ای حس شد که کتاب‌فروشی‌ها در سراسر اروپا در ماه مارس (اسفند) تعطیل شدند. در این گزارش آمده: اثر شدید پاندمی روی تقاضا واضح بود؛ فروش در کتاب‌فروشی‌ها در بیشتر کشورها که قرنطینه اعمال شده بود، بین ۷۵ تا ۹۵ درصد کاهش پیدا کرد.
 
فقط با نگاه به نیمه دوم مارس، میزان فروش تا ۸۰ درصد در اسپانیا و ۷۵ درصد در ایتالیا کاهش پیدا کرده بود. در مقایسه، آلمان در همان بازه با کاهشی ۳۰ درصدی مواجه شد. آوریل حتی بدتر بود و فروش در بزرگ‌ترین کتاب‌ٰفروشی‌های فرانسه کاهشی ۹۶ درصدی و در آلمان کاهشی ۴۷ درصدی داشت.
 
در نتیجه این کاهش فروش، سود خانه‌های نشر هم به‌شدت کاهش یافت. با استناد به گزارش، فروش کلی در فرانسه بین اواسط مارس و آوریل ۶۶ درصد افت کرد و یکی از بزرگ‌ترین انتشارات‌ در اوایل آوریل ۹۰ درصد کاهش فروش داشت.
 
این گزارش می‌گوید در ایتالیا نزدیک به یک سوم از کل ناشران تخمین ضرری بیش از ۷۰ درصد در گردش مالی ماه مارس خود داشتند و اضافه کرد که بخش نشر آلمان ۵۰۰ میلیون یورو و اسپانیا ۲۰۰ میلیون یورو از دست داد.
 
ناشران سراسر اروپا شروع به معوق‌کردن یا حتی کنسل‌کردن انتشار عناوین مختلف کردند و خیلی از آن‌ها از چالش‌های نقدینگی نام بردند. ایتالیا احتمالاً شدیدترین ضرر را تجربه کرده و انتشار بیش از ۲۳‌هزار عنوان معادل با حدود یک‌سوم بازده سالانه، معوق یا کنسل شد.
 
شاید یکی از تنها نکات مثبت گزارش این باشد که ۳۳ درصد از افراد در سراسر جهان حالا دارند در دوران پاندمی کتاب‌های بیشتری می‌خوانند یا به کتاب‌های صوتی بیشتری گوش می‌دهند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها