دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴
نمایشگاه کتاب بولونیا در دومین تجربه مجازی خود موفق‌تر بود

نمایشگاه کتاب کودک شهر بولونیا در کشور ایتالیا امسال برای دومین سال متوالی به صورت کاملاً مجازی برگزار شد که مسئولان آن می‌گویند امسال نسبت به سال گذشته بازدیدها 55درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از بوکسلر، نمایشگاه کتاب کودک شهر بولونیا در کشور ایتالیا امسال برای دومین سال متوالی به صورت کاملاً مجازی برگزار شد که مسئولان آن می‌گویند امسال نسبت به سال گذشته بازدیدها 55درصد افزایش داشته است. نسخه مجازی نمایشگاه در سال گذشته به خاطر عدم آشنایی مردم کمتر مورد استقبال قرار گرفت.
 
مراسم اختتامیه نمایشگاه کتاب کودک بولونیا 17 ژوئن (27خرداد) نیز به طور مجازی برگزار شد که در این مراسم اعلام شد که حدود 75هزار کاربر از سراسر جهان در آن شرکت کردند و از آثار عرضه‌شده نزدیک به 800 ناشر دیدن کردند.
 
این نمایشگاه مهم‌ترین رویداد بین‌المللی است که به انتشارات کودکان و صنعت چندرسانه‌ای اختصاص داده شده است. در بولونیا، نویسندگان، تصویرگران، عوامل ادبی، دارندگان مجوز و پروانه فیلم‌ها، توزیع‌کنندگان، فعالان در صنعت چاپ، کتابفروشان و کتابداران گرد هم می‌آیند تا با هم ملاقات کنند و به خرید و فروش حق کپی‌رایت بپردازند و بهترین فعالان تولید چندرسانه ای و چاپ و نشر کودک را بیابند و روابط و تعاملات جدیدی با بهبود روابط حرفه‌ای خود به دست آورند.
 
امسال اتفاق جدید نمایشگاه کتاب بولونیا برگزاری کنفرانسی به مناسبت صد‌وبیست‌وهفتمین سالگرد تاسیس اتحادیه ناشران بین‌الملل (IPA) بود که 14 ژوئن در سایت نمایشگاه به صورت مجازی برگزار شد که ریچارد چارکین رئیس این اتحادیه در آن سخنرانی کرد. محتوای سخنرانی چارکین بر محور ایجاد قوانین و توسعه راهکارهای جدید در عرصه نشر و چاپ کتاب کودک با توجه به شرایط موجود جهان بود.
 
اتحادیه ناشران بین‌الملل (IPA) سازمانی غیردولتی و خیریه متشکل از ناشران بسیاری از کشورهای جهان است که در سال 1896 با هدف مبارزه با سانسور و حمایت از ناشران کشورهای مختلف جهان تاسیس شد. دفتر مرکزی این سازمان در شهر پاریس فرانسه واقع شده است و در سال‌های گذشته تلاش اصلی خود را برای حفظ حقوق مولفین در جهان متمرکز کرده است.
 
امسال ریاست نمایشگاه به صورت مهمان و افتخاری به جکس توماس رئیس سابق نمایشگاه کتاب لندن سپرده شده بود که او نیز در اولین اظهارنظرش درباره نمایشگاه برگزاری چنین تجربه‌ای را موفق و امیدوارکننده خطاب کرد. وی گفت: چالش برگزاری مجازی نمایشگاه‌های کتاب همچنان ادامه دارد و البته امسال بازدید کاربران دور از انتظار بود.
 
به گفته توماس قرار است سال آینده نمایشگاه کتاب بولونیا به صورت فیزیکی و عادی از 21 تا 24 ماه مارس (فروردین1401) برگزار شود. «النا پاسولی» رئیس نمایشگاه کتاب بولونیا نیز از برگزاری عادی نمایشگاه در سال آینده خبر داد و اظهار امیدواری کرد بتوانند سال آینده بدون مشکل نمایشگاه را برگزار کنند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها