سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۸
معرفی فینالیست‌های جایزه شعر فوروارد

کِیلب فِمی، ملک‌الشعرای سابق جوانان، با اولین مجموعه شعر خود در صف دریافت جایزه فلیکس دنیس برای اولین مجموعه شعر قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین - کِیلب فِمی، ملک‌الشعرای سابق جوانان لندن، برای اولین مجموعه شعر خود، «فقیر»، که در آن به بزرگ‌شدن به عنوان یک سیاه‌پوست در منطقه پکام لندن می‌پردازد، در فهرست کوتاه یکی از معتبرترین جوایز فوروارد قرار گرفته است.
 
فِمی، معلم سابق زبان انگلیسی که در سال ۲۰۱۶ عنوان ملک‌الشعرایی را به عهده گرفت، یکی از پنج شاعر تازه‌‌ای است که برای کسب جایزه پنج‌هزار پوندی فلیکس دنیس برای بهترین مجموعه اول شعر به رقابت می‌پردازد. «فقیر» تلفیقی از شعر و عکس است که آن‌طور که فِمی می‌گوید زندگی و اوقات جامعه او در شمال پکام را به تصویر می‌کشد.
 
«فقیر» برای برنده‌شدن با آثاری نظیر «پرنده زمستانی» آلیس هیلر، اثری خلاقانه درباره تجربه سوءاستفاده جنسی در کودکی که در ۵۰ سالگی درباره‌اش نوشت و «روزهای لعنتی آخر تابستان» رالف وب که به بررسی طبقه اجتماعی، جوانی و بزرگسالی در جوامع کارگری غرب کشور می‌پردازد، مقابله می‌کند. «احترام‌آمیز» سینتیا میلر و «زمان‌بندی خنده‌دار» هالی پستر این فهرست را کامل می‌کنند.
 
دو برنده پیشین جایزه فوروارد برای اولین مجموعه شعر، امسال در فهرست کوتاه جایزه ۱۰ هزار پوندی بهترین مجموعه قرار گرفته‌‌اند. تیشانی دوشی، برنده بهترین مجموعه شعر اول در سال ۲۰۰۶، امسال با «خدایی پشت در» که در آن از طبیعت برای قدرت دادن به افراد ناتوان کمک می‌گیرد، توانست به فهرست کوتاه راه پیدا کند و استفن سکستون، برنده بهترین مجموعه شعر اول ۲۰۱۹ با «تقدیر شریل» درباره اینکه عالم خیال چطور می‌تواند در مواقعی که تحمل واقعیت دشوار است، تسلی‌بخش باشد در این رقابت حضور دارد.
 
فهرست فینالیست‌های بهترین مجموعه با «یادداشت‌هایی درباره غزل‌واره‌ها» لوک کنارد، تصوری دوباره از سونت‌های شکسپیر در یک مهمانی خانگی مشوش، «مردانی که به کبوتران غذا می‌دهند» از سلیما هیل، مجموعه‌ای از تاملات درباره مردان و انواع مختلف روابط زنان با آنها، و مجوعه شعر عمیقا شخصی کایو چینگنی، «بیماری خونی» که از ساحل رودخانه زامبزی به لندن و لیدز حرکت می‌کند تکمیل می‌شود. چینگنی گفت: «خوشحال‌کننده است که این نوع کار که در حوزه مورد علاقه شخصی‌ام است و بعضا ناچیز قلمداد می‌شود نزد داوران مقبول واقع شده است.»
 
جیمز ناوتی، رئیس هیات داوران گفت شاعران فینالیست مسیر خود به سمت عمیق‌ترین احساسات را پیدا کرده و دیدگاه‌هایی را یافته‌اند که خواننده یا شنونده را با خود به جای دیگری می‌برد. او گفت: «فهرست کوتاه ۲۰۲۱ این نکته را یادآور می‌شود که تخیل شاعرانه اگرچه عمیق است؛ اما تماما درون‌گرایانه نیست. در بلندپروازی، جسور و بی حد و مرز است و تمام قسمت‌های زندگی‌ را شامل می‌شود؛ امیدها، ترس‌ها و جوامع خودمان و دنیای گسترده‌تری که اغلب گیج‌کننده و بیش از حد قدرتمند به نظر می‌رسد.»
 
برنده ماه اکتبر معرفی خواهد شد و به برندگان پیشین ازجمله کرول ان دافی، کی میلر و کلودیا رنکین خواهد پیوست.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها