پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
صنعت توریسم آمریکا مدیون نوشته‌های مارک تواین/ معرفی رمان بیگناهان خارج

بیگناهان خارج کتابی بود که حاصل سفرهای تواین با کشتی کوکرسیتی به کشورهای خارجی بود که گفته می‌شود این کتاب پایه و اساس صنعت توریسم کشور آمریکا را تشکیل داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از لیت‌هاب، مارک تواین نویسنده و طنزپرداز آمریکایی شاید شهرت خود را مدیون رمان‌هایی مثل ماجراهای هاکلبری‌فین و تام سایر باشد که این رمان‌ها را به ترتیب در سال 1885 و 1876 منتشر کرد؛ ولی تواین در سال 1869 کتابی با عنوان «بیگناهان خارج» نوشت که بیشتر از سایر کتاب‌هایش در آمریکا فروخت. این کتاب در سال اول انتشارش بیش از 70هزار نسخه فروخت و در نهایت با فروش 100هزار جلدی به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های آن سال‌ها تبدیل شد.
 
اکثر رمان‌های مارک تواین با حال و هوای سفر و دریانوردی نوشته شده است که رمان‌های مشهور او هم بر اساس سفرهای شخصیت‌های اصلی داستان سپری می‌شود؛ ولی کتاب بیگناهان خارج به طور اختصاصی مطالعات شخصی تواین درباره توریسم و صنعت جهانگردی بود که با اقبال زیادی روبرو شد. این در حالی است که ماجراهای تام سایر 24هزار نسخه در سال اول فروش داشت.
 
بیگناهان خارج حاصل سفرهای تواین با کشتی کوکرسیتی به کشورهای خارجی بود که بنا بر گفته ها، پایه و اساس صنعت توریسم کشور آمریکا را تشکیل داد. کشتی کوکرسیتی به شهرهای اروپایی سفر می‌کرد؛ اما شاید مهمترین کارش حمل نویسنده‌ای مثل تواین بود که توانست با نوشتن این کتاب مسافرانی از کشورهای دیگر را متوجه آمریکا -به عنوان دنیای جدید- کند.
 
تواین بیشتر زندگی خود را در سفر بود. مدتی در نیویورک در چاپخانه‌ها کار می‌رد ولی مجبور بود برای امرار معاش به شهرهای مختلف آمریکا سفر کند. او سفرهای متعددی نیز به کشورهای آمریکای لاتین داشت؛ ولی مهم‌ترین سفرهایش که منجر به نوشتن رمان‌های موفقش شد، سفر بر روی رودخانه می‌سی‌سی‌پی بود. حتی در سال ۱۸۵۹ مجوز ناخدایی کشتی گرفت و در این حین با امضاهای مختلف برای مجلات مقاله‌های طنز می‌نوشت. در جنگ داخلی آمریکا نقش کوچکی را برعهده گرفت. در سال ۱۸۶۶ با آلتا کالیفرنیا برجسته‌ترین روزنامه غرب قراردادی به این مضمون امضا کرد: خبرنگار سیار بدون محدودیت مکان و زمان و سمت که دور کره زمین می‌گردد و ضمن سفر گزارش می‌نویسد.
 
شاید بتوان گفت که همه تجربیات و سفرهای تواین را بشود در یک سوال مطرح‌شده در کتاب بیگناهان خارج جستجو کرد که او از مخاطبانش می‌پرسد که انگیزه‌شان از سفرهای توریستی به نقاط مختلف کره زمین چیست. چه‌چیزی مسافران را مجبور می‌کند که رنج سفرهای تفریحی را متحمل شوند و وقت آزاد خود را برای بازدید از مکان‌های دیگر کره زمین سپری کنند. تواین این سوالات ساده و اساسی را در حالی مطرح می‌کند که به‌نوعی با نوشتن سفرنامه و لذت‌های سفر به شهر پاریس پاسخ این سوالات را به خوانندگانش می‌دهد.
 

تواین در این کتاب می‌نویسد: وقتی از کلیسای نوتردام یا خیابان‌های اطراف موزه لوور رد می‌شوید، لذت مشابهت این مکان‌ها با عکسشان را احساس می‌کنید. آنها اینجا هستند درحالی‌که شما قبلاً تصویر اینجاها را دیده‌اید و حالا در آن هستید. وی به عنوان یک توریست در شهر پاریس به دنبال واقعی‌کردن تصاویری است که قبلاً در روزنامه‌ها یا کتاب‌های مصور دیده است. این مکان‌های زیبا واقعی هستند و باید از آنها بازدید کرد. در واقع به قول نامه‌های دکتر جانسون -که در سال 1773 نوشته شده است- سفر نوعی واقعی‌کردن خیال و تصاویر ذهنی است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها